Az ötvösművészet története Magyarországon...
1.fotó Tápiószentmártoni aranyszarvas
2.fotó Zöldhalompusztai aranyszarvas
3.fotó Fekvő szarvasbika, testén griff-fejű állatokkal
Feltehető, hogy ezek a jelenetek a szkíták eredetmondájának jelképei. A régiek ugyanis őseiket gyakran állatalakban képzelték el: az üldözött szarvas maga volt az ősanya, s az üldözők talán egy vadász testvérpárt jelentettek. Gondoljunk csak a magyar csodaszarvasmondára. A kínai Nagy Faltól a Duna vonaláig terjed művészetük, amelynek alapja és ihletője a sztyeppei népek állatokhoz kapcsolódó totemhite. Őseiket állatalakban személyesítették meg. Világszemléletük szerint az emberek, sőt, a tárgyak is állatokká változhatnak. Ezért jellemző művészetükre az állatstílus: főleg ragadozók ábrázolása, az állatalak egyes részeinek más álatokká (pl. a szemnek griff-fejjé, az agancsvégeket kos fejjé) való átalakítása. Művészetüket csaknem kizárólag a fémművesség és csontfaragás jellemzi. A szkíta ötvösségre, fémművességre megle-pően jellemző a realizmus. Etnográfiailag (néprajz) pontosan ábrázolta a szkíták külsejét, öltözetüket, fegyverzetüket, harci és gazdasági tevékenységüket. Edényeik méltán világhírűek melyek többsége elektronból (természetes arany-ezüst ötvözet) készült (4.fotó). A szkíta ötvösség-fémművesség második kiemelkedő darabja, a világhírűvé vált szolohai aranyfésű (5.fotó).
4.fotó Aranyedény
5.fotó A szolohai fésű, részlete
A keltákaz i.e. V. századtól az i. sz. - ig Északkelet-Franciaországban, a Rajna és a Felső-Duna mentén indult meg néppé formálódásuk. Onnan kezdtek lassan minden irányban terjeszkedni. Igen nagy műveltségű nép volt. Magyarország felé tartó útjuk egyik állomása Svájc volt – Kelte néven Helvéciában –, sőt egy ottani faluról, La Téneről nevezték el műveltségüket. Ötvösművészetük az összes uralmuk alá került területet egységbe foglalta. Sikeres hadjárataik során – Itália, Görögország – az ottani hatások jelentkeznek fémműves munkáikon. Szenvedélyes vonalvezetésű, bonyolult pálmavirá-gos és hólyagos díszű mintáikat utolérhetetlen találékonysággal alkalmazták a mes-terek. A mediterrán jellegű motívumok (ismétlődő díszítőelemek) egyre egyszerűbbé ne-mesedtek és a geometrizálás jellemzi ezt az időszakot (6. fotó). A kelta ötvösség és fémművesség kiemelkedő technikája az émail berakás (e. émáj: a zománc francia neve) (7.-8. fotó).
6.fotó Battersai pajzs
7.fotó Emailos bronz függő részlete
8.fotó Emailos lószerszám veret
Az email művesség elterjedése és virágzása elsősorban a kelták által lakott területekre jellemző. Európa számos területein és a Kárpát-medencében lakó különféle kelta törzsek tárgyi művészete igen magas fokon állt. A svájci kelta helyről elnevezett, La Téne kultúra hordozói már az i.e. 450 körül korallal és emaillal díszítették ötvöstárgyaikat. A nehezen megszerezhető korallt egyre inkább helyettesítették piros színű emaillal. Az aranyosan csillogó bronztárgyakon a vörös korall vagy email alkalmazá-sával igen szép, eltérő színhatást értek el. Ez a gyakorlat évszázadokon átmegmaradt. Előfordult az is, hogy a korallt és az emailt ugyanazon a tárgyon együttesen alkalmazták. Mélyített mezőbe is helyeztek már emailt, ez a későbbi: „email champlevé”, magyarul süllyesztett zománc (7.-8. fotó). Az emailos mezők mintái a kelta ízlés ívelt vonalvezetését követték. Kedvelték a fibulák, csatok kiemelkedő díszeinek és gombjainak emaillal való díszítését. A területünkön gyakori szögletes tagokból álló láncokat el is nevezték „magyar” típusnak. Az emailos fémművesség népszerűségének hanyatlása nem a műhelyek megszűnésével, hanem a háborús eseményekkel hozható összefüggésbe. A vaskorszak Európa nyugati, annak is észak-nyugati részére volt jellemző és a IV.- VII. század közé esik. A művelődési korszakoknak a fémek szerinti beosztását igazolják a sírhalmokban talált tárgyak. Az északi népmondákban, melyek csak a vasat ismerik egyáltalán nem fordul elő más fém. A keltáknak úgyszólván minden fegyvere, szerszáma ebben az időben már vasból volt. Bronzemlékekkel ritkán találtak gazdag arany leleteket, mint a vas emlékekkel, melyekből nagyon kevés tárgy maradt fenn (oxidáció), annál több arany és ezüst ékszer. A vaskorszakot a népvándorlás korára teszik. Ekkor a vas az arannyal egyenlő értékű. Az új anyaggal, új ízlés is kifejlődött, nemcsak a tárgyak alakja, hanem a díszítmények is megváltoztak. Azonban meg kell jegyezni, hogy a bronzkori ötvöstárgyak, ékítmények formai tisztasága, könnyed vonalvezetések, kivitelük pontossága, a vaskort nem csak a fegyverekben, hanem az ékszerekben is felülmúlta. Az ízlésnek a vaskorban némi hanyatlása volt jellemző. Ezt követően a fémből készült tárgyak fejlődési folyamatban váltak ketté. Az egyik a fegyverek, gazdasági eszközök vasból és a másik a vas mellett talált ezüst, arany fémekből készült ékítmények, ötvösmunkák. Ezen kort a keltáknak, de legfőkép-pen a germán törzseknek tulajdonítják. Észak-Európábólaz i.sz. kezdetétől az i. sz. V. századig folyamatos hullámokban érkeztek dél felé a különböző germán törzsek. Amikor a hunok megjelentek, a Római Birodalom határain belül már letelepített germánok voltak, kívül pedig letelepedni kívánók sorakoztak. A mai Oroszország déli részén a keleti gótok, Ukrajnában és Dél-Erdélyben a nyugati gótok éltek. A Tiszántúlon a gepidák, a Felvidéken a vandálok. Nyugat-Európában a bajorok,szászok, burgundok, frankok és más germán törzsek laktak. Jelentős egyebek mellett a fémművességük is. Az újkori, 18. – 20. századi történelem függvényeként a Kárpát-medence aranyleleteinek zöme – s így a népvándorlás korból származóké is – három ország nagy múzeu-mában összpontosul a Kunsthistorisches Múzeum, Bécs; Magyar Nemzeti Múzeum, Budapest és a bukaresti Történeti Múzeumban. A legelső germán nép a szkír, amelyik északi hazájából útra kelt dél felé. Ők még a Kr.e. II. században Dél-Oroszországba vonultak, s ott a késő szkíta, szarmata környezetben pusztai néppé formálódtak. Később Attila leghívebb népeként kerültek hazánkba. Hazai hagyatékukból a legneve-zetesebb egy csodálatos arany ékszerekkel teli sír, amely talán Odoaker anyjának, Edika királynőnek sírja volt. Ötvösségük rendkívül magas színvonalon állt. A képen látható ékszereket ötvöstechnikailag ma sem lehetne különbül megvalósítani (9.-10. fotó).
9.fotó Arany nyaklánc, Bakodpuszta
10.fotó Arany karperec, Bakodpuszta
Germán törzseink közül talán a legjelentősebbek voltak Európa történetében a gótok. Két nagy águk: a keleti (osztrogótok) és a nyugati (vizigótok) játszott szerepet a törté-nelem során. Dácia feladása után (Kr. u. 271) egy részük áttelepült Erdélybe, de a hu-nok kivetik őket onnan, s ezzel megkezdődik hosszú vándorútjuk Dél-felé. Ők terjesztik el Európában a drágakő berakásos ékszereket, amelyeket – tőlük függetlenül – a hunok is átvesznek a szarmatáktól. A gótoknál erős nyomai vannak az ősanya, az istenanya tiszteletének. Az állatvilággal körülvett istenasszony ábrázolásból nőnek ki a sajátos germán állatstílusok. Jellemző a gót ötvösségre az önálló rekeszekbe foglalt domború almandin köves berakás (11.- 12.-13 fotó).
11.fotó Kőberakásos vízigót bross
A gepidák a gótokkal indultak el Skandináviá-ból, s századokon át, éltek a Kárpát-medencében, s itt is enyésztek el. Már a III. században, Dácia északi határán találjuk őket, a hun uralom alatt pedig Attila birodalmának népei voltak. A hun birodalom bukása után Erdélyben és a Tiszántúlon találjuk őket, és megszállják a szerémséget is. Nagy kincseik Erdélyben kerültek elő. Fémművességük legnagyobb részét fegyverek, éksze-rek, övcsatok, fibulák képezik. Motívumaik szervesen kapcsolódnak a germán alapok-hoz. A romániai Szilágysomlyón megtalált összesen 8 kg nemesfém tárgy, a gepida öt-vösség, fémművesség legszebb forrását jelenti. A legkorábbi ékszerek aranyból készül-tek, később már a gepida mesterek alkotásai, ezüstből készültek, az arany látszatát keltő aranylemez bevonattal.
12-13.fotó Lépcsős fejű kengyel és arany kőberakásos korong-fibula pár, Szilágysomlyó
Az V. század derekán új nép tűnt fel szinte üstökösként Európa keleti határán, az avarok. 558-tól az Al-Duna vidékén telepedtek meg, s első ízben egyesült a Kárpát-medence területe egyetlen nép uralma alatt. Az avar birodalom mintegy 250 évig állt fenn a mai Magyarország területén. Fejlett ötvösművesség jellemzi őket. Az emberábrázolások mellett állatok és állatküzdelmek stilizált növényi elemek, indák is helyet kaptak ötvös-munkáikon, melyek övveretek (14. fotó), szalagfonatos mintával készült szíjvégeken (15.-16. fotó) és edényeken (17.-18. fotó) jelent meg.
14.fotó Övveretek
15.fotó Indás szíjvégek, Nagypall
16.fotó Arany álcsatok, Kunbábony
17.fotó Állatküzdelem, részlet
18.fotó 2. számú korsó, Nagyszentmiklós
A népvándorlás korának a keletről jövő utolsó nagy bevándorlása a magyarok megjelenése volt 896-ban, a Duna-medencében. Már régebben feltűntek a sírokban talált gyönyörű tarsolylemezek, szabják, az öltözetet kiegészítő veretek, női fejékek és mell-korongok, karperecek. Avatott szemmel látható, hogy a díszítőművészetünk erős rokonságot mutat a perzsa birodalom művészetével – például a palmettás vagy pálma virágos, pálmaleveles díszítmények –, de meglátszik rajtuk a kazárok közelsége is, és a nor-mannok – az arabok mellett a honfoglalás korának másik híres kereskedő- és rablónépe – kereskedelme. Az ötvösség, fémművesség mind művészeti, mind technikai szempontból igen magas színvonalú volt, de az ötvösök még nem alkalmazták a zománcot mint díszítőanyagot. Az avarok viseletéhez hasonló a magyar férfi- és női viselet, s ezek között fontos szerepet játszottak a veretek, fejdíszek (22. fotó). Míves ékszereket (19. fotó) és edényeket viseltek, ill. használtak (20.-21. fotó).
19.fotó Arany karperec
20.fotó Aranyozott ezüst csésze, Zemplén
21.fotó Palmettadíszes ezüstcsésze, Kétpó
22.fotó Ezüst süvegcsúcs, Beregszász
23.fotó Karosi tarsolylemez
25.fotó A bécsi szablya markolata
A honfoglaló magyar férfiak apróbb használati eszközeiket, a tűzgyújtáshoz nélkülözhe-tetlen csiholó acéljukat és kovakövüket bőr- vagy nemeztarsolyban tartották. E tarsolyok fedelét bronz- vagy ezüstveretekkel, vagy az egész felületét beborító tarsolylemezzel díszítették (23. fotó). Az eddig előkerült tarsolylemezből, van ami dísztelen egyszerű ezüstlemez, a többség azonban a honfoglalás kori magyar ötvösség és fém-művesség kiemelkedő, s egyben világszerte a legismertebb darabjai közé sorolható. Méltóságjelvények legszebb darabjai körébe tartoznak az aranyveretes szablyák (24. fotó). Méltóságjelvénynek számítottak a különösen finoman megmunkált, arany- vagy aranyozott ezüst-, palmettás szerelékekkel ellátott változatai. A legpompásabb ismert fegyver soha nem került földbe, s egyben a magyar ötvösség és fémművesség magas szakmai és művészi színvonalát is jelenti. A X. században a római pápaság erős befolyása alatt létrejött és megszilárdult a Német-római Császárság. A honfoglalást követően Magyarország történetének alakulásában döntő fejezet az államalapítás (I. István), a kereszténység felvétele és a feudális rend megszilárdítása. A XII. századi bizánci törekvéseket III. Béla számolta fel. A halála után kibontakozó feudális anarchia idején érte a pusztító tatárjárás(1240-1242) hazánkat. Az országos pusztulást főként limoges-i importtárgyakkal pótolták (27. fotó), s az itthon készült keresztek is ezeket követik. Művészet történetében háromszáz év nagyon hosszú idő ahhoz, hogy egysé-ges stíluskorszakkal számolhassunk. Még keverednek a népvándorláskor itt talált és a magunkkal hozott honfoglalás kori ötvösség emlékei, stílusa. Az egységes, sajátosan magyar ötvösség csak később fog kialakulni, mint látni fogjuk hatalmi erővel és beavatkozással. A megmaradt korabeli ötvösség emlékei és fejlődése két csoportba sorolhatók: az egyik a temetési mellékletként előkerült és a román kori templomok kegytárgyait tartalmazó bronz mell és körmeneti keresztek (25.-26. fotó), gyertyatartók, füstölők, aquamanilék, a másik az insigniumok (uralkodói jelvények) szakrális tárgyak (keresztek, ereklyetartók) és a ruházkodás kiegészítői az ékszerek.
25.fotó Mellkeresztek XI. sz. MNM
26.fotó Körmeneti kereszt XII. sz. MNM
27.fotó Limogesi kézmosótál, Bátamonostora
Az insigniumok nagy része összefügg az Árpádokkal, a királyi jelvények és királyi meg-rendelők számára készült tárgyak, vagy az ereklyetisztelet olyan emlékei, melyek az uralkodói reprezentációhoz kapcsolódnak. Az Árpádok kora nagyjában egybeesik a román művészet történetével Magyarországon. Ekkor alakul ki preromán Ottó-kori, itá-liai, bizánci, honfoglalás kori magyar és helyi előzmények ötvöződésé-ből ötvösművészetünk, ekkor következnek el tevékeny és gazdag korszakai a pécsi és esztergomi centrumok kisugárzásában és kései virágzása a XIII. század derekán. A XII. század végén, a XIII. század elején jelentős szerepet játszott a hazai művészet alakulásában az európai műtárgyimport a fémművesség legjelentősebb szászországi, Rajna-vidéki, Maas-vidéki, ötvös központokból. A német példa követése több tekintetben jellemezte István működését: pénzét bajor mintára verette, pecsétje is a kortárs császárok mintájára készült stb. István környezetében teljesen megszűnt a honfoglaló magyarság jellegzetes ötvössége. A király vas következetességgel végzett térítő munkája nagy tömegben igényelte templomi felszerelési tárgyak készítését. Ugyanezt követelte meg a fejedelmi reprezentáció nyugati átformálása is. A XI. század első évtizedeiben úgy tűnik, a kezdeti lendület a század második felére megtorpant. A román stílus térhódítása és Bizánc közvetlen vagy a Balkánon átszűrődő hatásával való keveredés jellemzi még ezt az időt. A filigrános tárgyak és a bizánci hatások bizonyos mérvű átfogalmazása indul meg és kezd jellemzővé válni. A koronákéval azonos művészeti, történeti és kultúrtörténeti momentumok hatottak a késő románkori magyar ötvösség két fő művére is. A románkori keresztény magyar ötvösség első ismert, jelentékeny emlékének, a Gizella-keresztnek (28.-29. fotó) mestere bizonyosan nem volt magyar, de megrendelője az első magyar királyné, Szent István felesége, bajorországi Gizella, selyemmel bevont famagon, aranylemezek, öntött, vert, vésett, poncolt, rekeszzománcos lapokkal, drágakövekkel és gyöngyökkel készült.
28.fotó Gizella királyné ereklyetartó keresztje
29.fotó Gizella kereszt
A másik jelentős mű eskükereszt, melyre (30.-31.fotó) jellemző, hogy teljesen beborít-ja a felületét a filigrán, a talpon és a nyakon vésettaljú zománcberakás látható. Jellemző még a keresztre a kövek kiemelése, ami a XIII. század derekán ugyancsak régies vonásnak számít. A kereszt színarany, amire szintén kevés a példa, valószínűleg IV. Béla megrendelésére készítették. A románkort követő korai gótika előfutára.
30-31.fotó Eskükereszt, Főszékesegyházi Kincstár, Esztergom
A XII. század Európája hatalmas változáson, fejlődésen ment keresztül. Erre az időszakra tehető a polgárság kialakulása. Az ipar és a kereskedelem gyors fejlődésnek indult. A szakképzettségre szert tett polgárok céhekbe tömörültek, s letelepültek. A mindennapi élet színterei egyre inkább a városok lettek, s ezzel megkezdődött a gazdasági élet központosítása, mely számos országban az egységes nemzetállam, illetve az abszolút monarchia kialakulásához vezetett. Magyarország ez idő alatt a tatárjárást és az utána következő földesúri hatalmaskodásokat igyekezett kiheverni. Ebben az időben születik a középkor magyar ötvösségét is meghatározó művészeti stílus a gótika. Míg a román korban az egymástól távol eső, nagy kolostorok voltak a szellemi élet és kézműves műhelyek központjai, addig a gótikában mindinkább a városok vették át ezt a szerepet, így ezek lettek immár nemcsak a gazdasági, hanem a kulturális élet központjai is.A távoli óhazából nomád szokásokkal és nomád ízléssel érkező magyarok Kelet és Nyugat közé ékelődtek, s itt, a Kárpátok ölében életmódjuk és művészetük sokáig őrizte ősi formáit. I. István (1001-1038) és az őt követő Árpád-házi magyar királyok kora a letelepült életforma kialakulását, az államhatalom megerősítésén túl a pogány szokások háttérbe szorítását és a kereszténység térhódítását hozta. A nyugati szokások és a nyugati kereszténység felvétele kemény harcokba került, de végül is megváltoztatta a magyarság arculatát. A másik erős hatásként, Bizánc befolyása jelentkezett. Ezek a történelmi tényezők együtt alakították ki kora középkori ötvösművészetünk – keleti és nyugati elemekből összetett – sajátos stílusát. A középkor gótikus ötvösművészete Nagy Lajos és Zsigmond, valamint Corvin Mátyás uralkodása idejénérte el csúcspontját. Magyar ötvösök és ötvösművek jelentek meg Európa-szerte a királyi és hercegi udvarokban, méltó csodálatot és elismerést keltve. Magyarország a XII. század második felétől az első helyen állt Európa aranytermelésében, s világvi-szonylatban is második volt. Az ötvösök száma országszerte gyarapodott, s a XIV.-XV. századtól megalakulhattak a céhek. A középkori mesterek ötvösművészete már az Anjou-házi uralkodók idején európai rangra emelkedett. Hírnevük a XV. század folyamán egyre terjedt, s a királyi Buda mellett főleg a felső-magyarországi Kassa (Koąice), Besztercebánya (Banská Bystrica), az erdélyi Kolozsvár (Cluj-Napoca), Brassó (Braşov) ötvösei jeleskedtek kiváló alkotásokkal. Az ötvösművészet egyik legvonzóbb műfaja, természetesen az ékszer, amely az emberiség története folyamán mindenkor a viselet kiegészítője. A ruházattal együtt változik, fejlődik, követi a divat alakulását. Az ékszerek mesterremekei közül is kiemelkedő I.S. MESTER palástcsatja (32. fotó).
32.fotó Palástcsat, Esztergomi Kincstár
33.fotó Függő "Patrona Hungariae" MNM
Ez a palástcsat aranyozott ezüstből, drágakövekkel és zománcdíszítéssel készült, habár a zománcnak csak a nyomait lehet felfedezni.A másik legismertebb gótikus ékszer, a gótikában jellegzetes mondatszalaggal ellátott függő, „Patrona Hungariae” ábrázolással (33. fotó). Az ékszer aranyból készült, s erőteljesen megjelenő beágyazott fehér, zöld és kék zománccal díszített, szalagos keretezésű alapkeretre csavarral felerősített ronde-bosse (szoborzománc) zománcból kialakítva Mária ülő figurája látható.Az a tény jellemzi e korszakot, hogy a legelőkelőbb nyugati művészeti központok életébe kapcsolódva indult meg a keresztény magyar művészet, így az ötvösség története is. Az ötvösök legfontosabb megrendelései az egyháztól érkeztek, s hosszú évszázadokon keresztül hihetetlenül magas színvonal alakult ki, amelyet általánosan – és a hazai szóhasználatban is ez a leggyakoribb – „egyházművészetnek” nevezzük, mai szóhasználattal élve tárgyalkotó ötvösség. A szakrális művészet elnevezés segít a művekben rejlő közös jegyek megfogalmazását megérteni, kifejezi a művek rendeltetésének lényegét. A gótikus ötvösművészet tárgyai közvetlenül a liturgiát szolgálja. A legszentebbek a liturgikus cselekmény központi aktusának eszközei, a kelyhek, serlegek, a cibórium, a monstranciák, a misekannák, szenteltvíztartók, ostyatartók, tömjénező, keresztek, gyertyatartók, és még lehetne sorolni. Magyarország történelmi adottságainál fogva a katolikus egyház emlékei képviselik legteljesebben az ötvösség művészettörténeti korszakainak legjelentősebb alkotásait, így a gótikus stílusban készült ötvös remekeket. A középkori, – de különösen a gótika korában – a magyar ötvösművészet legjelentősebb, s Európa-szerte magyar zománcnak nevezett technikai csodája a sodronyzománc. Az itáliai eredetű, de Magyarországon, elsősorban Kolozsvár környékén tökéletesedett az eljárás, s így itáliai eredete feledésbe merült. A két technika együttesen került alkalmazásra a Telegdi-kelyhen (34. fotó), melynek hatkaréjos talpán börtüs filigránberakás, sodronyzománcos növényi ornamentikák és háttérzománcozott vésett képek láthatók. A XII. század óta igen kedvelt díszítőtechnikája a magyar ötvösségnek a filigrán, s a mesterek a drótok találkozási pontjain apró gömbök, ún. „börtük” felforrasztásával fokozták a hatást, csillogást.
34.fotó Telegdi kehely
Ötvös technikailag páratlanul bravúrosak a filigrános-börtűs kelyhek (35. fotó). Az erdélyi magyar ötvösségnek – a kelyheket és serlegeket tekintve is – legkiemelkedőbb remekműve Suk Benedek-kelyhe 1440 körül (36. fotó). Ez a csodálatos gótikus kehely, mely az Erdélyben tipikusan használt színeket és zománcművességet tükrözi, ma is sértetlenül őrzi eredeti formáját. A gótikus stílusú ötvösművekre jellemző tehát az ún. filigránozás, zománccal történő díszítés, valamint a gótika nagyon kedvelt hólyagos domborítása.
35.fotó Sodronyzománcos kehely 36.fotó SUK-i kehely
A gótika nagy találmánya, a késő gótikus ötvösség legszínvonalasabb műtárgya a monstrancia (37. fotó). A XIII. században vezették be az Oltáriszentség külön ünnepét a katolikus egyházban. Az akkor tökéletesnek tartott székesegyházak utánzásaként tornyokkal, támpillérekkel, boltíves fülkékkel és öntött szobrocskákkal díszített ötvös remekek a méltó tisztelet megtestesítői lettek. A torony alakú úrmutatók alakja évszázadok alatt alig változott. A reneszánsz korban azonban már lombos levelek is bekerültek az építészeti elemek közé még később a barokk jelentősen átformálja.
37.fotó Németjárfalvai úrmutató
A győri székesegyházban őrzik a gótikus ötvösség egyik legbecsesebb ereklyéjét, a Szent László hermát (38. fotó). 1406-ban óriási tűzvész pusztított a székesegyházban, minden tönkrement, az ereklyetartó is elolvadt, de a koponya épen megmaradt. Rövid időn belül elkészült az új ereklyetartó, amely valószínűleg a Kolozsvári testvérek székesegyház előtt álló Szent László szobrának arcvonásait viseli. A herma csodálatosan szép sodronyzománcos mellrészt is kapott, mely a díszes zománctechnika első magyar emlékei közé tartozik. Nagyváradon a szent király sírját János Zsigmond katonái 1557-ben feldúlták, a herma először az ecsedi várba, majd Gyulafehérvárra került. Napragi Demeter innen vitette magával Prágába, ahol új, „királyhoz illő, tízágas”, de már barokk, ékkövekkel kirakott koronát készíttetett rá.
38.fotó Szt. László herma, Győr
A XV. század második felére Corvin Mátyás (1458-1490) erős egyénisége nyomta rá bélyegét. A katonás jellemű, hadviselésben fáradhatatlan humanista királynak uralma megszilárdítása idején – Antonio Bonfini történetíró szerint – „csak lovaira, fegyvereire volt gondja”. Mátyás udvarában a követségek fogadásakor, békekötések alkalmával vagy királyi találkozókon mérhetetlen pompát fejtett ki. Nem mulasztotta el az ünnepélyes események fényét hallatlan gazdagságú kincstárának csodás hírű ötvösműveivel emelni. Mátyásnak Milánó, Velence, Ferrara, Firenze, Rimini, Urbino és Nápoly uralkodóihoz fűződő szoros személyes kapcsolatai a magyarországi reneszánsz kialakulásában közvetlen és döntő szerepet játszottak. Az olasz művészet meghonosításában a király mellett azonban a magyar főurak éppúgy fontos hivatást teljesítettek, mint a humanizmus elterjedésében a magyar főpapok, akiknek fennmaradt palástcsatjai a magyar ötvösművészet jelentős darabjai.Bakócz Tamás esztergomi érsek szédítő mennyiségű kincs birtokába jutott hosszú mozgalmas élete folyamán. Neki zálogosította el Corvin János, atyja kincstárának számos ékszere és egyéb ötvösműve mellett, világhírű műértékeit, többek között a Mátyás-kálváriát (39. fotó), amely a későgótika és már a reneszánsz jegyeit hordozó, a rondebosse vagyis a plasztikus, ötvös zománcnak, ennek a ritka műfajnak az egyik legfontosabb emléke. Nem magyar munka, de említése, bemutatása a magyar ötvösség szempontjából fontos.
39.fotó Mátyás kálvária, Esztergomi Kincstár
Épp hogy kiheverte a tatárjárás pusztításainak következményeit Magyarország, újabb vészjósló fellegek gyülekeztek az ország felett a törökök támadása. A tőlük elszenvedett szomorú mohácsi csatavesztés 150 évre megpecsételte az ország sorsát. A három részre szakadt országban nehezen indult meg a művészeti élet. Erdélyben és a Felvidéken termékeny talajra találtak a reneszánsz „virágai”. A középkori sodrony-zománc-technika itt tökéletesedve széles körben terjedt el, és olyannyira jellemzővé vált a magyar ötvös munkákra, hogy műfaját sajátosan magyarnak ismerték el. Az erdélyi magyar ötvösök és megrendelőik rendkívül szerették a színes zománcokat s a XVII. században kialakították Erdélyben azt a technikát, amelyet a világhír vett szárnyaira. Ennek sajátossága, hogy csak a sodrott dróttal vagy vékony lemezszalaggal keretezett rekeszeket töltötték meg színes zománcokkal, a rekeszeken kívüli részt nem. Majd ezeket a színeket luminálták, felülfestették (40.-41.-42. fotó).
40.fotó Női öv, MNM
41.fotó Fedeles díszkupa, MNM 42.fotó Serleg, MIM
Ennek a levélindás, virágdíszes, tarka színekkel ékesen festett „erdélyi zománc”-nak alkalmazása a reneszánsz idején indult meg és leginkább az ékszerfajták, melyeket többnyire aranyból, gyöngyökkel, gyémántokkal, drágakövekkel és zománcokkal díszítettek, sokfélesége nyújtott tág lehetőséget. A legjellemzőbb típusa a „násfa” és különféle kialakítású forgók (43. fotó). A násfák többsége Magyarországon készült, s a magyar ötvösök gazdag fantáziáját, évszázados hagyományú technika tökélyét dicsérik. Erdély tehát már a középkorban kiváló ötvösöket adott, bár ekkor még nem vette át azt a vezető szerepet, amelyet a magyar ötvösművészetben a XVII. és a XVIII. században betölt majd. Azt is elmondhatjuk, hogy a gótika korában alig volt stíluskülönbség az erdélyi és egyéb magyarországi ötvösség között, amely az egész középkorban elsősorban a liturgikus művészetet szolgálta, kivéve az előzőekben leírt sajátosan erdélyi stílust ami mindentől függetlenül is kialakulhatott volna. A festett zománc, különösen XVII.- XVIII. században a felvidéki ötvösségnek is kedvenc technikája, itt azonban főként liturgikus tárgyakon, kelyheken, monstranciákon alkalmazzák.
43.fotó Forgó, MIM
A magyar ötvösműveken általában a serlegeket, kupákat szívesen díszítették egyszerű tagolású keretbe foglalt, szélesen stilizált virágokkal, gyümölcsökkel, füzérekkel, címerekkel stb. A virág a felvidéki és az erdélyi magyar ötvösöknek is vezérmotívuma. A stíluskapcsolat erdélyi és az anyaország ötvössége között az önálló fejedelemség korában sem szűnt meg, s azt elsősorban maguk a könnyen mozgó ötvösművek, a vándorló mesterek és legények tartották fenn. Ebben az időben Erdélyhez tartozó Nagy-váradon született és tanult, s más erdélyi városokban is megfordult Kecskeméti Ötvös Péter, 1660-ban Kassára menekült a török elől s ott működött tovább. Nevéhez fűződik az a mindmáig egyedülálló szakmai jegyzet címe melyben az ötvösségről és annak fortélyairól ír. A XVII. században a barokk stílus égisze alatt alkotó hazai ötvösmű-vészek rendkívül magas színvonalú munkákkal írták be nevüket a magyar ötvösművészet történetébe. Többek között Hann Sebestyén a domborítás egyedülállóan kimagasló egyénisége (44. fotó), a kassai Lippai János, a kolozsvári Brózer István (45. fotó).
44.fotó Fűszertartó, MIM
45.fotó Brózer kehely, MIM
A XVII. század végétől egyre inkább az általános hanyatlás lett a jellemző a zománc alkalmazásának. Félő volt, hogy a zománcozás technológiája is elfelejtődik. Nem állítható azonban, hogy ezen időszakban és az azt követő időben ne akadt volna olyan öt-vös, aki munkái díszítésére az ötvöszománc-techniáka valamelyikét ne alkalmaz-ta vol-na. A török hódoltság idején az ötvös műhelyek a békésebb vidékekre, Felföldre és Erdélybe húzódtak, és a zománc alkalmazása egyre inkább elmaradt. Kisebb központok a Dunántúlon – Pápa, Székesfehérvár, Komárom – és az Alföldön jöttek létre – Kecskemét, Nagykörös, Debrecen –, német ötvösök letelepedésével. Nagy hatással volt egymásra a két idegen nyelvű ötvöstársadalom. Különösen nagy változáson megy át a változatlanul puritán alapállású, mind művészi, mind üzleti értelemben a felsoroltak közül is kiemelkedő Debrecen ötvösipara. Az idők folyamán a német mesterszavak átvételre kerültek, és a magyar ötvösöknek is mesterszavukká vált. Debrecen központi szerepe, orientáló tevékenysége az ötvösség emlékein is mérhető, de a zománc mint díszítőanyag nem jellemző. Még a továbbiakban kell megemlíteni a középkor színvo-nalán dolgozó és a zománcot mint az ötvösség díszítőanyagát használó mestert a XVIII. század legnagyobbját Szilassy Jánost, aki az ötvöszománc alkalmazásának legszebb remekeit alkotta meg barokk és rokokó stílusban egyaránt (46. fotó).
46.fotó Úrmutató, Gödöllő
A XIX. századra a hazai ötvösség átalakulása természetes folyamat következménye, az egyházi megrendelések folyamatosan csökkentek, így a liturgikus tárgyak helyett a gazdagabb rétegek számára kezdtek dolgozni. Többek között étkezési eszközöket, edényeket és különféle dísztárgyakat. Ezekről az ötvöstárgyakról már teljesen eltűnik a zománc, mint díszítőanyag. E század első felében a pesti Giergl Alajos, a besztercebányai Libay Sámuel és Szentpéteri József ötvös művészete (47. fotó) emelkedik ki.
47.fotó Szentpéteri József: Kávéskészlet, MIM
A század végén a zománcművészet utolsó rövid életű fellendülését Hibján Samunak és néhány kollégájának köszönhetjük. A XX. század elejére a historizmus átnyúlt csak már a magyar népművészet és a szecesszió floreális elemei vegyültek a klasszicista formák közé. A magyar szeceszszió legszebb zománccal díszített ötvöstárgyai Tarján (Huber) Oszkár ékszerei (48.-49. fotó). Parizsban, René Lalique-nál tanult, és a tanítványra a mester érett szecessziós művészete meghatározó lett a későbbiekben. A magyar népművészetből merített, s ékszerei mégis eredeti szellemről, egyéniségről tanúskodnak. Tarján, gyakran kivitelezőként szintúgy dolgozott, mint Hibján, aki a pesti Iparművészeti Főiskola tanára volt, s főleg a zománctechnikában jeleskedett és Horti Pál, Hirschler Mór ékszereit kivitelezte.
48.- 49. fotó Tarján (Huber) Oszkár: Ékszerek, a'jour zománc, MIM
Ami ezután következett az az ötvöszománc technikák feledésbemerülésénél is tragikusabb. Az ipar – díszmű, fém, ékszer – erőteljes fejlődésnek indult, például az 1896-ban alapított Szandrik Rt. ezüstgyára Alsóhámorban, vagy a másik a Bachruchgyár, melyek tálakat, edényeket készítettek. Az ötvöseink nem bírták a versenyt és más foglalatosság után néztek, míg mások a szétváló ötvösség – aranyműves, ezüstműves, cizellőr, vésnök, drágakőfoglaló – egyes ágaiban vállaltak munkát a gyárakban. Így a XIX. század végére a XX. század elejére a hosszú évszázadokon át kialakult és magas színvonalon dolgozó, a zománcot mint a magyar ötvösség egyedülálló díszanyagát alkalmazó tárgyalkotó ötvösség megszűnt létezni.
Szakirodalom:
öenef
Hozzászólások
Hozzászólások megtekintése
You are now entering the human heart essay .
Order NOW!!! http://kurohogama.com/home.php?mod=space&uid=286010
UYhjhgTDkJHVy
Discover How The Foods You're Consuming Every Day Are Making Your Fat Cells SICK
(JesseGok, 2021.07.29 19:03)
https://bit.ly/3y8bt5A One of your body's major fat-burning hormones LOWERS when you go on a diet regimen?
Research study has revealed that this essential hormone declines by as high as 50% after simply 7 days of diet programs!
The worst part is, the longer you try to diet plan, the worse it obtains, which is why several "serial dieters" regularly struggle to maintain the weight off (if they shed it in any way ...).
Fortunately is we're going to share the nourishment techniques to INCREASE your body's all-natural fat-burning hormones safely as well as normally! https://bit.ly/3y8bt5A
New commodity in the distress acceptable temperament of life
(StronJeste, 2021.07.29 17:22)
https://clck.ru/WQ4uA https://qps.ru/STBy2 https://qps.ru/2wnRW https://clck.ru/WPnWU https://qps.ru/a83UE https://clck.ru/WPitN https://gee.su/7NejT https://qps.ru/bEfXL https://gee.su/nRluh https://gee.su/QZOap https://gee.su/gSxEr https://qps.ru/puDNC https://gee.su/JUQtb https://cutt.us/pZABJ https://gee.su/0XINQ https://qps.ru/QH7DB https://qps.ru/g1wYV https://gee.su/mTihz https://gee.su/pCtYA https://qps.ru/I1BOw
https://gee.su/VGifC https://clck.ru/WPpJi https://gee.su/H3M6P https://qps.ru/U3ALy https://gee.su/ymlek https://gee.su/qrtFC https://clck.ru/WPwed https://qps.ru/eRDBT https://clck.ru/WQ9PR https://qps.ru/CVTgH https://qps.ru/CbZnP https://gee.su/T4qYL https://clck.ru/WPRBx https://clck.ru/WRoGX https://qps.ru/UwpB6 https://qps.ru/FM69m https://cutt.us/ELBpk https://qps.ru/cBFm5 https://gee.su/4i9pk https://qps.ru/Cjrgx
https://gee.su/mavXu https://clck.ru/WPqvV https://qps.ru/1b8ER https://gee.su/KSOe6 https://qps.ru/JfzX1 https://gee.su/SwDFC https://gee.su/fsymP https://gee.su/Qo5EZ https://gee.su/WD9y0 https://gee.su/o9IlK https://clck.ru/WPeNx https://clck.ru/WQ3hB https://clck.ru/WPitc https://clck.ru/WPSkg https://qps.ru/uLA9m https://gee.su/fW8De https://gee.su/pEj84 https://clck.ru/WPYVP https://cutt.us/OTXlw https://qps.ru/IL0EX
DAUR : Karan Randhawa (Lyrical Video) Latest Punjabi Songs 2021GK DigitalGeet MP3
(PollyCulky, 2021.07.29 07:54)
[url=https://geetmp3.mnwork.info/videos/XWMUdiHZwDU-daur-karan-randhawa-lyrical-video-latest-punjabi-songs-2021-gk-digital-geet-mp3.html][img]https://i.ytimg.com/vi/XWMUdiHZwDU/hqdefault.jpg[/img][/url]
DAUR : Karan Randhawa (Lyrical Video) [url=https://geetmp3.mnwork.info/videos/XWMUdiHZwDU-daur-karan-randhawa-lyrical-video-latest-punjabi-songs-2021-gk-digital-geet-mp3.html]Latest[/url] Punjabi Songs 2021GK DigitalGeet MP3
friends, movies, fashion, actors, trends, social
(Jasongex, 2021.07.29 07:25)One of my passions is Record collecting but I don't get to do it as much as I would like.
ударопрочная пленка для стекла
(Antonioouc, 2021.07.29 04:49)
Добрый день дамы и господа
[url=https://sfilm.by/]купить защитную пленку[/url]
Can I contact admin??
It is important.
Thank.
Quality products and drugs only here https://bit.ly/3oZOKnO
(cob, 2021.07.29 04:02)
Quality medical products at a low cost. Worldwide delivery
https://bit.ly/3wlPWWx
dubbelmarinerad kycklingfile recept
(dubbelmarinerad kycklingfile recept, 2021.07.29 00:00)
Right here is the right site for anybody who would like to understand this topic. You understand so much its almost tough to argue with you (not that I really would want to…HaHa). You certainly put a new spin on a topic that has been discussed for ages. Great stuff, just excellent! dubbelmarinerad kycklingfile recept lira.prizsewoman.com/map10.php
Firsthand artifact custom-made good enough force
(StronJeste, 2021.07.28 22:02)
https://gee.su/eFzod https://qps.ru/zDJc1 https://clck.ru/WPyBp https://gee.su/2Q3YL https://qps.ru/nE9CF https://qps.ru/6aLVJ https://gee.su/Y57Mf https://qps.ru/LecTh https://qps.ru/ofHkv https://gee.su/KRxvW https://gee.su/MYhLW https://gee.su/Zd1mE https://qps.ru/21sA7 https://qps.ru/EzAvQ https://qps.ru/OHDrl https://gee.su/7m1td https://qps.ru/lEoUS https://gee.su/yenxQ https://qps.ru/EHt35 https://clck.ru/WPZYX
https://gee.su/NZfkx https://clck.ru/WQ67p https://gee.su/UvRKH https://clck.ru/WPbcm https://qps.ru/GRBLE https://qps.ru/ZX3eL https://clck.ru/WPfCy https://clck.ru/WPRzD https://clck.ru/WPUf5 https://qps.ru/9SvzN https://gee.su/FTgck https://cutt.us/Ietgo https://gee.su/EfK40 https://clck.ru/WPWZM https://clck.ru/WPqoG https://clck.ru/WPTMv https://qps.ru/LZUJs https://clck.ru/WPdVz https://qps.ru/Qmhqo https://qps.ru/jCOT9
https://qps.ru/YL2oS https://clck.ru/WQ5FM https://gee.su/xWaP5 https://qps.ru/nFY5g https://qps.ru/vXEmz https://qps.ru/uLmBM https://clck.ru/WPUNt https://qps.ru/q8ave https://gee.su/O2WRT https://gee.su/GY1z6 https://clck.ru/WPh3Y https://qps.ru/1tKIp https://qps.ru/rzqXI https://qps.ru/K0X6T https://qps.ru/5ApIh https://cutt.us/PlBYV https://gee.su/4eLRt https://clck.ru/WPhFG https://clck.ru/WQ9B9 https://qps.ru/u2JgA
Благодарны админу за этот пост
(Nilaon, 2021.07.28 17:18)
[url=https://newsblogintimx.ru/?p=161] позы в душе [/url]
Кто такие проститутки и как они выглядят?
(Karinon, 2021.07.28 13:03)
[url=https://xxxsexyblogx.ru/?p=185] податливая женщина это[/url]
щетки стеклоочистителя рено
(Donaldprw, 2021.07.28 10:07)
Привет господа
Какое время года выбрать для бурения скважины
Бурение в разные периоды года
Если вы завершаете строительство собственного дома, самое время выбрать и место для бурения скважины. Так ваш участок будет менее всего поврежден и будущая отделка дома не пострадает. Не забудьте также учесть все важные факторы, чтобы процесс бурения прошел без всяческих неожиданностей.
Компания «БурТехСервис» осуществляет бурение круглый год. Для этого в распоряжении имеется целый арсенал техники, бурильной и строительной для проведения земельных работ. Имеющаяся техника предусматривает бурение и заезды на любые участки. Есть крупно- и малогабаритная техника, прицеп-бытовка для бригады, грузовики и краны для перевозки оборудования и материалов. Подробнее с техникой вы можете ознакомиться здесь.
Весна
+ не нужно очищать участок от снега
+ цена бурения дешевле в тех местах, где нет грунтовых вод и не закрывают дороги
– трудности с заездом на участок ввиду таяния снега, дождей
– бурение затруднено если грунтовые воды высокие
– на заболоченной местности проведение бурения не представляется возможным
Лето
+ почва сухая – удобный заезд
+ летом высокая потребность в воде для питья и полива
+ летом удобно проводить бурение местах высоких грунтовых вод
– цены на бурение выше
– очереди на бурение также большие
– соседи могут проявлять к вам излишнее внимание и быть назойливыми
Осень
+ понижение цен на бурение, осенние скидки и акции
+ осенью растения отцветают – не страшно повредить участок и ландшафт
– на заболоченной местности проведение бурения не представляется возможным
– сроки бурения могут смещаться ввиду неустойчивости погоды
– если осенью дожди частые и сильные – имеет смысл подождать, чтобы почва слегка подмерзла
Зима
+ почва зимой сухая и твердая – ущерб вашему участку минимален
+ действуют зимние скидки на бурение и приятные подарки
+ в холодное время года соседи меньше проявляют любопытство и назойливость
+ оптимально проводить бурение местах высоких грунтовых вод
– если зимой много снега, требуется очищать участок для бурения, а также дорогу для осуществления заезда бурильной техники
– при сильных морозах (ниже -18) рекомендуем подождать, пока немного не потеплеет (нельзя недооценивать человеческий фактор)
– процесс бурения зимой всегда немного длительнее, ввиду погодных условий и холодов
Выходит, самое благоприятное время для бурения – это летний и зимний период. У бурения зимой свои благоприятные факторы. Почва твердая, грунтовые воды находятся на низком уровне, поэтому монтировать кессон и трубопровод не представляет трудностей при обустройстве скважины.
Соорудить скважину в твердой и мерзлой почве не составит труда для нашей бурильной техники. “БурТехСервис” располагает арсеналом средств для любых погодных условий. К тому же, обеспечив работой нашу буровую бригаду и не давая простаивать бурильной технике, наша компания поощрит наших дорогих заказчиках значительными скидками на бурение в зимнюю пору и новогодними подарками.Мы ценим ваше время! Обратитесь к нам – и наши инженера дадут вам грамотную консультацию по любому вопросу бурения и обустройства скважины.
Электромонтажное оборудование
(RobertFounk, 2021.07.28 09:18)
Купить страховку в ВТБ Страхование: страхование имущества, жизни и здоровья, страховые ... Центральный офис ООО СК «ВТБ Страхование» г.
[url=https://astra-electric.ru/product/perfoshveller-45kh30/]перфошвеллер 45х30х1 5 вес[/url]
[url=https://astra-electric.ru/product/perfoshveller-2/]перфошвеллер оцинкованный гост[/url]
[url=https://astra-electric.ru/product/perfopolosa/]перфополоса к106[/url]
[url=https://astra-electric.ru/product/perfoshveller-2/]перфошвеллер 32х20х2000 оцинкованный[/url]
[url=https://astra-electric.ru/product/shveller-perforirovannyj-shp-60kh35-k235/]перфошвеллер к235 60х30х2000[/url]
lasix furosemide 40 mg
(EmmettNuh, 2021.07.28 08:45)
[url=http://klikyes.com/__media__/js/netsoltrademark.php?d=furosemidecheap.com]lasix side effects[/url] or [url=http://daisybellerotella.com/__media__/js/netsoltrademark.php?d=furosemidecheap.com/]lasix uses[/url] or [url=http://peak365.com/__media__/js/netsoltrademark.php?d=furosemidecheap.com]furosemide 100mg[/url] or [url=http://yinyuezhiliao.com/space-uid-51480.html]lasix furosemide[/url] or [url=http://justvacationrewards.com/__media__/js/netsoltrademark.php?d=furosemidecheap.com]furosemide[/url] or [url=http://celebrationcinema.org/__media__/js/netsoltrademark.php?d=furosemidecheap.com]lasix 100mg[/url] or [url=http://croydonmosque.com/tracking.php?type=c&url=https://furosemidecheap.com/]furosemide 100mg[/url] or [url=http://53.e4shop.com/shumeng/bbs/home.php?mod=space&uid=248671]furosemide 40mg[/url] or [url=http://buyfirstaid.com/__media__/js/netsoltrademark.php?d=furosemidecheap.com]lasix generic name[/url] or [url=http://ziftbit.net/__media__/js/netsoltrademark.php?d=furosemidecheap.com]lasix 40mg[/url] or [url=http://ziranov.ru/up3/index.php?subaction=userinfo&user=ewcntrec]furosemida 40 mg[/url] or [url=http://59.110.113.38/home.php?mod=space&uid=71743]furosemide[/url] or [url=http://bbs.nya.ac.cn/home.php?mod=space&uid=21459]lasix 100 mg[/url] or [url=http://certifiedlegacyadvisors.com/__media__/js/netsoltrademark.php?d=furosemidecheap.com]lasix[/url] or [url=https://www.kyrktorget.se/includes/statsaver.php?type=kt&id=2135&url=https://furosemidecheap.com]lasix medication[/url] or [url=http://cafe2you.com/__media__/js/netsoltrademark.php?d=furosemidecheap.com]lasix for sale[/url] or [url=http://mobimd.net/__media__/js/netsoltrademark.php?d=furosemidecheap.com]furosemida[/url] or [url=http://iprepssat.com/__media__/js/netsoltrademark.php?d=furosemidecheap.com]lasix 100 mg tablet[/url] or [url=http://projectindigo.com/__media__/js/netsoltrademark.php?d=furosemidecheap.com]lasix for sale[/url] or [url=http://103.100.208.242/space-uid-126250.html]lasix 100 mg tablet[/url] or [url=http://www.dvls.tv/goto.php?agency=38&property=0000000559&url=https://furosemidecheap.com]furosemide 100mg[/url] or [url=http://www.lier168.com/space-uid-31224.html]lasix furosemide 40 mg[/url] or [url=http://xlration.com/__media__/js/netsoltrademark.php?d=furosemidecheap.com/]lasix 20 mg[/url] or [url=https://www.donchillin.com/space-uid-180400.html]lasix uses[/url] or [url=http://nextrack.org/__media__/js/netsoltrademark.php?d=furosemidecheap.com]lasix for sale[/url]
qhsqxreh
FortniteAll Season 6 Map Updates and Hidden Secrets WEEK 7 BATSHED
(PearlAbota, 2021.07.27 22:47)
[url=https://playstationgrenade.amface.info/vGiPbaDPc3PS2nU/fortnite-all-season-6-map-updates-and-hidden-secrets-week-7-batshed.html][img]https://i.ytimg.com/vi/Y4X5hlABmvA/hqdefault.jpg[/img][/url]
FortniteAll [url=https://playstationgrenade.amface.info/vGiPbaDPc3PS2nU/fortnite-all-season-6-map-updates-and-hidden-secrets-week-7-batshed.html]Season[/url] 6 Map Updates and Hidden Secrets WEEK 7 BATSHED
SlotoKing Casino
(SlotoKing, 2021.07.27 20:28)СлотоКинг Казино [url=https://slotoking-casino.cyou/]SlotoKing Casino[/url] официальный сайт играть онлайн
Theotteescodia ndljy
(Whitneyvof, 2021.07.26 20:31)how to write a paper in apa format <a href=" https://personalessaymix.com/ ">write essay </a> my college https://personalessaymix.com/
I Troll BadBoyHalo in Bedwars
(FannyFlarl, 2021.07.26 17:08)
[url=https://skeppy.mrtoo.info/show/i-troll/sK7IvNqavny4gao][img]https://i.ytimg.com/vi/zubWwgYETHs/hqdefault.jpg[/img][/url]
I [url=https://skeppy.mrtoo.info/show/i-troll/sK7IvNqavny4gao]Troll[/url] BadBoyHalo in Bedwars
beneficent goalless lexicalised
(RobertBon, 2021.07.26 14:46)
halo the fall of reach animated series act 3 english is easy csaba is dead film hera pheri 3 full movie hd 1080p gazzetta ufficiale 4 serie speciale 27 novembre 2012 dhee juniors 2 episode on 27th january 2017
[url=https://i.wheredownjog.site]confluent[/url]
basketball wives season 5 episode 6 full download canon eos utility software for mac the war between the classes deutscher film new hindi movie barfi mp3 songs download probabili formazioni serie a 2015 2 giornata
https://luv.abubawe.site
download erika jayne ft flo rida - get it tonight movie with ellen degeneres and bill pullman a world only god knows episode 9 english dub anjaana anjaani full movie with english subtitles dailymotion watch special a episode 17 english sub
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 78 | 79 | 80 | 81 | 82 | 83 | 84 | 85 | 86 | 87 | 88 | 89 | 90 | 91 | 92 | 93 | 94 | 95 | 96 | 97 | 98 | 99 | 100 | 101 | 102 | 103 | 104 | 105 | 106 | 107 | 108 | 109 | 110 | 111 | 112 | 113 | 114 | 115 | 116 | 117 | 118 | 119 | 120 | 121 | 122 | 123 | 124 | 125 | 126 | 127 | 128 | 129 | 130 | 131 | 132 | 133 | 134 | 135 | 136 | 137 | 138 | 139 | 140 | 141 | 142 | 143 | 144 | 145 | 146 | 147 | 148 | 149 | 150 | 151 | 152 | 153 | 154 | 155 | 156 | 157 | 158 | 159 | 160 | 161 | 162 | 163 | 164 | 165 | 166 | 167 | 168 | 169 | 170 | 171 | 172 | 173 | 174 | 175 | 176 | 177 | 178 | 179 | 180 | 181 | 182 | 183 | 184 | 185 | 186 | 187 | 188 | 189 | 190 | 191 | 192 | 193 | 194 | 195 | 196 | 197 | 198 | 199
You are now entering the human heart essay
(BuyEssayOnline, 2021.07.30 03:35)