Az ötvösművészet története Magyarországon...
1.fotó Tápiószentmártoni aranyszarvas
2.fotó Zöldhalompusztai aranyszarvas
3.fotó Fekvő szarvasbika, testén griff-fejű állatokkal
Feltehető, hogy ezek a jelenetek a szkíták eredetmondájának jelképei. A régiek ugyanis őseiket gyakran állatalakban képzelték el: az üldözött szarvas maga volt az ősanya, s az üldözők talán egy vadász testvérpárt jelentettek. Gondoljunk csak a magyar csodaszarvasmondára. A kínai Nagy Faltól a Duna vonaláig terjed művészetük, amelynek alapja és ihletője a sztyeppei népek állatokhoz kapcsolódó totemhite. Őseiket állatalakban személyesítették meg. Világszemléletük szerint az emberek, sőt, a tárgyak is állatokká változhatnak. Ezért jellemző művészetükre az állatstílus: főleg ragadozók ábrázolása, az állatalak egyes részeinek más álatokká (pl. a szemnek griff-fejjé, az agancsvégeket kos fejjé) való átalakítása. Művészetüket csaknem kizárólag a fémművesség és csontfaragás jellemzi. A szkíta ötvösségre, fémművességre megle-pően jellemző a realizmus. Etnográfiailag (néprajz) pontosan ábrázolta a szkíták külsejét, öltözetüket, fegyverzetüket, harci és gazdasági tevékenységüket. Edényeik méltán világhírűek melyek többsége elektronból (természetes arany-ezüst ötvözet) készült (4.fotó). A szkíta ötvösség-fémművesség második kiemelkedő darabja, a világhírűvé vált szolohai aranyfésű (5.fotó).
4.fotó Aranyedény
5.fotó A szolohai fésű, részlete
A keltákaz i.e. V. századtól az i. sz. - ig Északkelet-Franciaországban, a Rajna és a Felső-Duna mentén indult meg néppé formálódásuk. Onnan kezdtek lassan minden irányban terjeszkedni. Igen nagy műveltségű nép volt. Magyarország felé tartó útjuk egyik állomása Svájc volt – Kelte néven Helvéciában –, sőt egy ottani faluról, La Téneről nevezték el műveltségüket. Ötvösművészetük az összes uralmuk alá került területet egységbe foglalta. Sikeres hadjárataik során – Itália, Görögország – az ottani hatások jelentkeznek fémműves munkáikon. Szenvedélyes vonalvezetésű, bonyolult pálmavirá-gos és hólyagos díszű mintáikat utolérhetetlen találékonysággal alkalmazták a mes-terek. A mediterrán jellegű motívumok (ismétlődő díszítőelemek) egyre egyszerűbbé ne-mesedtek és a geometrizálás jellemzi ezt az időszakot (6. fotó). A kelta ötvösség és fémművesség kiemelkedő technikája az émail berakás (e. émáj: a zománc francia neve) (7.-8. fotó).
6.fotó Battersai pajzs
7.fotó Emailos bronz függő részlete
8.fotó Emailos lószerszám veret
Az email művesség elterjedése és virágzása elsősorban a kelták által lakott területekre jellemző. Európa számos területein és a Kárpát-medencében lakó különféle kelta törzsek tárgyi művészete igen magas fokon állt. A svájci kelta helyről elnevezett, La Téne kultúra hordozói már az i.e. 450 körül korallal és emaillal díszítették ötvöstárgyaikat. A nehezen megszerezhető korallt egyre inkább helyettesítették piros színű emaillal. Az aranyosan csillogó bronztárgyakon a vörös korall vagy email alkalmazá-sával igen szép, eltérő színhatást értek el. Ez a gyakorlat évszázadokon átmegmaradt. Előfordult az is, hogy a korallt és az emailt ugyanazon a tárgyon együttesen alkalmazták. Mélyített mezőbe is helyeztek már emailt, ez a későbbi: „email champlevé”, magyarul süllyesztett zománc (7.-8. fotó). Az emailos mezők mintái a kelta ízlés ívelt vonalvezetését követték. Kedvelték a fibulák, csatok kiemelkedő díszeinek és gombjainak emaillal való díszítését. A területünkön gyakori szögletes tagokból álló láncokat el is nevezték „magyar” típusnak. Az emailos fémművesség népszerűségének hanyatlása nem a műhelyek megszűnésével, hanem a háborús eseményekkel hozható összefüggésbe. A vaskorszak Európa nyugati, annak is észak-nyugati részére volt jellemző és a IV.- VII. század közé esik. A művelődési korszakoknak a fémek szerinti beosztását igazolják a sírhalmokban talált tárgyak. Az északi népmondákban, melyek csak a vasat ismerik egyáltalán nem fordul elő más fém. A keltáknak úgyszólván minden fegyvere, szerszáma ebben az időben már vasból volt. Bronzemlékekkel ritkán találtak gazdag arany leleteket, mint a vas emlékekkel, melyekből nagyon kevés tárgy maradt fenn (oxidáció), annál több arany és ezüst ékszer. A vaskorszakot a népvándorlás korára teszik. Ekkor a vas az arannyal egyenlő értékű. Az új anyaggal, új ízlés is kifejlődött, nemcsak a tárgyak alakja, hanem a díszítmények is megváltoztak. Azonban meg kell jegyezni, hogy a bronzkori ötvöstárgyak, ékítmények formai tisztasága, könnyed vonalvezetések, kivitelük pontossága, a vaskort nem csak a fegyverekben, hanem az ékszerekben is felülmúlta. Az ízlésnek a vaskorban némi hanyatlása volt jellemző. Ezt követően a fémből készült tárgyak fejlődési folyamatban váltak ketté. Az egyik a fegyverek, gazdasági eszközök vasból és a másik a vas mellett talált ezüst, arany fémekből készült ékítmények, ötvösmunkák. Ezen kort a keltáknak, de legfőkép-pen a germán törzseknek tulajdonítják. Észak-Európábólaz i.sz. kezdetétől az i. sz. V. századig folyamatos hullámokban érkeztek dél felé a különböző germán törzsek. Amikor a hunok megjelentek, a Római Birodalom határain belül már letelepített germánok voltak, kívül pedig letelepedni kívánók sorakoztak. A mai Oroszország déli részén a keleti gótok, Ukrajnában és Dél-Erdélyben a nyugati gótok éltek. A Tiszántúlon a gepidák, a Felvidéken a vandálok. Nyugat-Európában a bajorok,szászok, burgundok, frankok és más germán törzsek laktak. Jelentős egyebek mellett a fémművességük is. Az újkori, 18. – 20. századi történelem függvényeként a Kárpát-medence aranyleleteinek zöme – s így a népvándorlás korból származóké is – három ország nagy múzeu-mában összpontosul a Kunsthistorisches Múzeum, Bécs; Magyar Nemzeti Múzeum, Budapest és a bukaresti Történeti Múzeumban. A legelső germán nép a szkír, amelyik északi hazájából útra kelt dél felé. Ők még a Kr.e. II. században Dél-Oroszországba vonultak, s ott a késő szkíta, szarmata környezetben pusztai néppé formálódtak. Később Attila leghívebb népeként kerültek hazánkba. Hazai hagyatékukból a legneve-zetesebb egy csodálatos arany ékszerekkel teli sír, amely talán Odoaker anyjának, Edika királynőnek sírja volt. Ötvösségük rendkívül magas színvonalon állt. A képen látható ékszereket ötvöstechnikailag ma sem lehetne különbül megvalósítani (9.-10. fotó).
9.fotó Arany nyaklánc, Bakodpuszta
10.fotó Arany karperec, Bakodpuszta
Germán törzseink közül talán a legjelentősebbek voltak Európa történetében a gótok. Két nagy águk: a keleti (osztrogótok) és a nyugati (vizigótok) játszott szerepet a törté-nelem során. Dácia feladása után (Kr. u. 271) egy részük áttelepült Erdélybe, de a hu-nok kivetik őket onnan, s ezzel megkezdődik hosszú vándorútjuk Dél-felé. Ők terjesztik el Európában a drágakő berakásos ékszereket, amelyeket – tőlük függetlenül – a hunok is átvesznek a szarmatáktól. A gótoknál erős nyomai vannak az ősanya, az istenanya tiszteletének. Az állatvilággal körülvett istenasszony ábrázolásból nőnek ki a sajátos germán állatstílusok. Jellemző a gót ötvösségre az önálló rekeszekbe foglalt domború almandin köves berakás (11.- 12.-13 fotó).
11.fotó Kőberakásos vízigót bross
A gepidák a gótokkal indultak el Skandináviá-ból, s századokon át, éltek a Kárpát-medencében, s itt is enyésztek el. Már a III. században, Dácia északi határán találjuk őket, a hun uralom alatt pedig Attila birodalmának népei voltak. A hun birodalom bukása után Erdélyben és a Tiszántúlon találjuk őket, és megszállják a szerémséget is. Nagy kincseik Erdélyben kerültek elő. Fémművességük legnagyobb részét fegyverek, éksze-rek, övcsatok, fibulák képezik. Motívumaik szervesen kapcsolódnak a germán alapok-hoz. A romániai Szilágysomlyón megtalált összesen 8 kg nemesfém tárgy, a gepida öt-vösség, fémművesség legszebb forrását jelenti. A legkorábbi ékszerek aranyból készül-tek, később már a gepida mesterek alkotásai, ezüstből készültek, az arany látszatát keltő aranylemez bevonattal.
12-13.fotó Lépcsős fejű kengyel és arany kőberakásos korong-fibula pár, Szilágysomlyó
Az V. század derekán új nép tűnt fel szinte üstökösként Európa keleti határán, az avarok. 558-tól az Al-Duna vidékén telepedtek meg, s első ízben egyesült a Kárpát-medence területe egyetlen nép uralma alatt. Az avar birodalom mintegy 250 évig állt fenn a mai Magyarország területén. Fejlett ötvösművesség jellemzi őket. Az emberábrázolások mellett állatok és állatküzdelmek stilizált növényi elemek, indák is helyet kaptak ötvös-munkáikon, melyek övveretek (14. fotó), szalagfonatos mintával készült szíjvégeken (15.-16. fotó) és edényeken (17.-18. fotó) jelent meg.
14.fotó Övveretek
15.fotó Indás szíjvégek, Nagypall
16.fotó Arany álcsatok, Kunbábony
17.fotó Állatküzdelem, részlet
18.fotó 2. számú korsó, Nagyszentmiklós
A népvándorlás korának a keletről jövő utolsó nagy bevándorlása a magyarok megjelenése volt 896-ban, a Duna-medencében. Már régebben feltűntek a sírokban talált gyönyörű tarsolylemezek, szabják, az öltözetet kiegészítő veretek, női fejékek és mell-korongok, karperecek. Avatott szemmel látható, hogy a díszítőművészetünk erős rokonságot mutat a perzsa birodalom művészetével – például a palmettás vagy pálma virágos, pálmaleveles díszítmények –, de meglátszik rajtuk a kazárok közelsége is, és a nor-mannok – az arabok mellett a honfoglalás korának másik híres kereskedő- és rablónépe – kereskedelme. Az ötvösség, fémművesség mind művészeti, mind technikai szempontból igen magas színvonalú volt, de az ötvösök még nem alkalmazták a zománcot mint díszítőanyagot. Az avarok viseletéhez hasonló a magyar férfi- és női viselet, s ezek között fontos szerepet játszottak a veretek, fejdíszek (22. fotó). Míves ékszereket (19. fotó) és edényeket viseltek, ill. használtak (20.-21. fotó).
19.fotó Arany karperec
20.fotó Aranyozott ezüst csésze, Zemplén
21.fotó Palmettadíszes ezüstcsésze, Kétpó
22.fotó Ezüst süvegcsúcs, Beregszász
23.fotó Karosi tarsolylemez
25.fotó A bécsi szablya markolata
A honfoglaló magyar férfiak apróbb használati eszközeiket, a tűzgyújtáshoz nélkülözhe-tetlen csiholó acéljukat és kovakövüket bőr- vagy nemeztarsolyban tartották. E tarsolyok fedelét bronz- vagy ezüstveretekkel, vagy az egész felületét beborító tarsolylemezzel díszítették (23. fotó). Az eddig előkerült tarsolylemezből, van ami dísztelen egyszerű ezüstlemez, a többség azonban a honfoglalás kori magyar ötvösség és fém-művesség kiemelkedő, s egyben világszerte a legismertebb darabjai közé sorolható. Méltóságjelvények legszebb darabjai körébe tartoznak az aranyveretes szablyák (24. fotó). Méltóságjelvénynek számítottak a különösen finoman megmunkált, arany- vagy aranyozott ezüst-, palmettás szerelékekkel ellátott változatai. A legpompásabb ismert fegyver soha nem került földbe, s egyben a magyar ötvösség és fémművesség magas szakmai és művészi színvonalát is jelenti. A X. században a római pápaság erős befolyása alatt létrejött és megszilárdult a Német-római Császárság. A honfoglalást követően Magyarország történetének alakulásában döntő fejezet az államalapítás (I. István), a kereszténység felvétele és a feudális rend megszilárdítása. A XII. századi bizánci törekvéseket III. Béla számolta fel. A halála után kibontakozó feudális anarchia idején érte a pusztító tatárjárás(1240-1242) hazánkat. Az országos pusztulást főként limoges-i importtárgyakkal pótolták (27. fotó), s az itthon készült keresztek is ezeket követik. Művészet történetében háromszáz év nagyon hosszú idő ahhoz, hogy egysé-ges stíluskorszakkal számolhassunk. Még keverednek a népvándorláskor itt talált és a magunkkal hozott honfoglalás kori ötvösség emlékei, stílusa. Az egységes, sajátosan magyar ötvösség csak később fog kialakulni, mint látni fogjuk hatalmi erővel és beavatkozással. A megmaradt korabeli ötvösség emlékei és fejlődése két csoportba sorolhatók: az egyik a temetési mellékletként előkerült és a román kori templomok kegytárgyait tartalmazó bronz mell és körmeneti keresztek (25.-26. fotó), gyertyatartók, füstölők, aquamanilék, a másik az insigniumok (uralkodói jelvények) szakrális tárgyak (keresztek, ereklyetartók) és a ruházkodás kiegészítői az ékszerek.
25.fotó Mellkeresztek XI. sz. MNM
26.fotó Körmeneti kereszt XII. sz. MNM
27.fotó Limogesi kézmosótál, Bátamonostora
Az insigniumok nagy része összefügg az Árpádokkal, a királyi jelvények és királyi meg-rendelők számára készült tárgyak, vagy az ereklyetisztelet olyan emlékei, melyek az uralkodói reprezentációhoz kapcsolódnak. Az Árpádok kora nagyjában egybeesik a román művészet történetével Magyarországon. Ekkor alakul ki preromán Ottó-kori, itá-liai, bizánci, honfoglalás kori magyar és helyi előzmények ötvöződésé-ből ötvösművészetünk, ekkor következnek el tevékeny és gazdag korszakai a pécsi és esztergomi centrumok kisugárzásában és kései virágzása a XIII. század derekán. A XII. század végén, a XIII. század elején jelentős szerepet játszott a hazai művészet alakulásában az európai műtárgyimport a fémművesség legjelentősebb szászországi, Rajna-vidéki, Maas-vidéki, ötvös központokból. A német példa követése több tekintetben jellemezte István működését: pénzét bajor mintára verette, pecsétje is a kortárs császárok mintájára készült stb. István környezetében teljesen megszűnt a honfoglaló magyarság jellegzetes ötvössége. A király vas következetességgel végzett térítő munkája nagy tömegben igényelte templomi felszerelési tárgyak készítését. Ugyanezt követelte meg a fejedelmi reprezentáció nyugati átformálása is. A XI. század első évtizedeiben úgy tűnik, a kezdeti lendület a század második felére megtorpant. A román stílus térhódítása és Bizánc közvetlen vagy a Balkánon átszűrődő hatásával való keveredés jellemzi még ezt az időt. A filigrános tárgyak és a bizánci hatások bizonyos mérvű átfogalmazása indul meg és kezd jellemzővé válni. A koronákéval azonos művészeti, történeti és kultúrtörténeti momentumok hatottak a késő románkori magyar ötvösség két fő művére is. A románkori keresztény magyar ötvösség első ismert, jelentékeny emlékének, a Gizella-keresztnek (28.-29. fotó) mestere bizonyosan nem volt magyar, de megrendelője az első magyar királyné, Szent István felesége, bajorországi Gizella, selyemmel bevont famagon, aranylemezek, öntött, vert, vésett, poncolt, rekeszzománcos lapokkal, drágakövekkel és gyöngyökkel készült.
28.fotó Gizella királyné ereklyetartó keresztje
29.fotó Gizella kereszt
A másik jelentős mű eskükereszt, melyre (30.-31.fotó) jellemző, hogy teljesen beborít-ja a felületét a filigrán, a talpon és a nyakon vésettaljú zománcberakás látható. Jellemző még a keresztre a kövek kiemelése, ami a XIII. század derekán ugyancsak régies vonásnak számít. A kereszt színarany, amire szintén kevés a példa, valószínűleg IV. Béla megrendelésére készítették. A románkort követő korai gótika előfutára.
30-31.fotó Eskükereszt, Főszékesegyházi Kincstár, Esztergom
A XII. század Európája hatalmas változáson, fejlődésen ment keresztül. Erre az időszakra tehető a polgárság kialakulása. Az ipar és a kereskedelem gyors fejlődésnek indult. A szakképzettségre szert tett polgárok céhekbe tömörültek, s letelepültek. A mindennapi élet színterei egyre inkább a városok lettek, s ezzel megkezdődött a gazdasági élet központosítása, mely számos országban az egységes nemzetállam, illetve az abszolút monarchia kialakulásához vezetett. Magyarország ez idő alatt a tatárjárást és az utána következő földesúri hatalmaskodásokat igyekezett kiheverni. Ebben az időben születik a középkor magyar ötvösségét is meghatározó művészeti stílus a gótika. Míg a román korban az egymástól távol eső, nagy kolostorok voltak a szellemi élet és kézműves műhelyek központjai, addig a gótikában mindinkább a városok vették át ezt a szerepet, így ezek lettek immár nemcsak a gazdasági, hanem a kulturális élet központjai is.A távoli óhazából nomád szokásokkal és nomád ízléssel érkező magyarok Kelet és Nyugat közé ékelődtek, s itt, a Kárpátok ölében életmódjuk és művészetük sokáig őrizte ősi formáit. I. István (1001-1038) és az őt követő Árpád-házi magyar királyok kora a letelepült életforma kialakulását, az államhatalom megerősítésén túl a pogány szokások háttérbe szorítását és a kereszténység térhódítását hozta. A nyugati szokások és a nyugati kereszténység felvétele kemény harcokba került, de végül is megváltoztatta a magyarság arculatát. A másik erős hatásként, Bizánc befolyása jelentkezett. Ezek a történelmi tényezők együtt alakították ki kora középkori ötvösművészetünk – keleti és nyugati elemekből összetett – sajátos stílusát. A középkor gótikus ötvösművészete Nagy Lajos és Zsigmond, valamint Corvin Mátyás uralkodása idejénérte el csúcspontját. Magyar ötvösök és ötvösművek jelentek meg Európa-szerte a királyi és hercegi udvarokban, méltó csodálatot és elismerést keltve. Magyarország a XII. század második felétől az első helyen állt Európa aranytermelésében, s világvi-szonylatban is második volt. Az ötvösök száma országszerte gyarapodott, s a XIV.-XV. századtól megalakulhattak a céhek. A középkori mesterek ötvösművészete már az Anjou-házi uralkodók idején európai rangra emelkedett. Hírnevük a XV. század folyamán egyre terjedt, s a királyi Buda mellett főleg a felső-magyarországi Kassa (Koąice), Besztercebánya (Banská Bystrica), az erdélyi Kolozsvár (Cluj-Napoca), Brassó (Braşov) ötvösei jeleskedtek kiváló alkotásokkal. Az ötvösművészet egyik legvonzóbb műfaja, természetesen az ékszer, amely az emberiség története folyamán mindenkor a viselet kiegészítője. A ruházattal együtt változik, fejlődik, követi a divat alakulását. Az ékszerek mesterremekei közül is kiemelkedő I.S. MESTER palástcsatja (32. fotó).
32.fotó Palástcsat, Esztergomi Kincstár
33.fotó Függő "Patrona Hungariae" MNM
Ez a palástcsat aranyozott ezüstből, drágakövekkel és zománcdíszítéssel készült, habár a zománcnak csak a nyomait lehet felfedezni.A másik legismertebb gótikus ékszer, a gótikában jellegzetes mondatszalaggal ellátott függő, „Patrona Hungariae” ábrázolással (33. fotó). Az ékszer aranyból készült, s erőteljesen megjelenő beágyazott fehér, zöld és kék zománccal díszített, szalagos keretezésű alapkeretre csavarral felerősített ronde-bosse (szoborzománc) zománcból kialakítva Mária ülő figurája látható.Az a tény jellemzi e korszakot, hogy a legelőkelőbb nyugati művészeti központok életébe kapcsolódva indult meg a keresztény magyar művészet, így az ötvösség története is. Az ötvösök legfontosabb megrendelései az egyháztól érkeztek, s hosszú évszázadokon keresztül hihetetlenül magas színvonal alakult ki, amelyet általánosan – és a hazai szóhasználatban is ez a leggyakoribb – „egyházművészetnek” nevezzük, mai szóhasználattal élve tárgyalkotó ötvösség. A szakrális művészet elnevezés segít a művekben rejlő közös jegyek megfogalmazását megérteni, kifejezi a művek rendeltetésének lényegét. A gótikus ötvösművészet tárgyai közvetlenül a liturgiát szolgálja. A legszentebbek a liturgikus cselekmény központi aktusának eszközei, a kelyhek, serlegek, a cibórium, a monstranciák, a misekannák, szenteltvíztartók, ostyatartók, tömjénező, keresztek, gyertyatartók, és még lehetne sorolni. Magyarország történelmi adottságainál fogva a katolikus egyház emlékei képviselik legteljesebben az ötvösség művészettörténeti korszakainak legjelentősebb alkotásait, így a gótikus stílusban készült ötvös remekeket. A középkori, – de különösen a gótika korában – a magyar ötvösművészet legjelentősebb, s Európa-szerte magyar zománcnak nevezett technikai csodája a sodronyzománc. Az itáliai eredetű, de Magyarországon, elsősorban Kolozsvár környékén tökéletesedett az eljárás, s így itáliai eredete feledésbe merült. A két technika együttesen került alkalmazásra a Telegdi-kelyhen (34. fotó), melynek hatkaréjos talpán börtüs filigránberakás, sodronyzománcos növényi ornamentikák és háttérzománcozott vésett képek láthatók. A XII. század óta igen kedvelt díszítőtechnikája a magyar ötvösségnek a filigrán, s a mesterek a drótok találkozási pontjain apró gömbök, ún. „börtük” felforrasztásával fokozták a hatást, csillogást.
34.fotó Telegdi kehely
Ötvös technikailag páratlanul bravúrosak a filigrános-börtűs kelyhek (35. fotó). Az erdélyi magyar ötvösségnek – a kelyheket és serlegeket tekintve is – legkiemelkedőbb remekműve Suk Benedek-kelyhe 1440 körül (36. fotó). Ez a csodálatos gótikus kehely, mely az Erdélyben tipikusan használt színeket és zománcművességet tükrözi, ma is sértetlenül őrzi eredeti formáját. A gótikus stílusú ötvösművekre jellemző tehát az ún. filigránozás, zománccal történő díszítés, valamint a gótika nagyon kedvelt hólyagos domborítása.
35.fotó Sodronyzománcos kehely 36.fotó SUK-i kehely
A gótika nagy találmánya, a késő gótikus ötvösség legszínvonalasabb műtárgya a monstrancia (37. fotó). A XIII. században vezették be az Oltáriszentség külön ünnepét a katolikus egyházban. Az akkor tökéletesnek tartott székesegyházak utánzásaként tornyokkal, támpillérekkel, boltíves fülkékkel és öntött szobrocskákkal díszített ötvös remekek a méltó tisztelet megtestesítői lettek. A torony alakú úrmutatók alakja évszázadok alatt alig változott. A reneszánsz korban azonban már lombos levelek is bekerültek az építészeti elemek közé még később a barokk jelentősen átformálja.
37.fotó Németjárfalvai úrmutató
A győri székesegyházban őrzik a gótikus ötvösség egyik legbecsesebb ereklyéjét, a Szent László hermát (38. fotó). 1406-ban óriási tűzvész pusztított a székesegyházban, minden tönkrement, az ereklyetartó is elolvadt, de a koponya épen megmaradt. Rövid időn belül elkészült az új ereklyetartó, amely valószínűleg a Kolozsvári testvérek székesegyház előtt álló Szent László szobrának arcvonásait viseli. A herma csodálatosan szép sodronyzománcos mellrészt is kapott, mely a díszes zománctechnika első magyar emlékei közé tartozik. Nagyváradon a szent király sírját János Zsigmond katonái 1557-ben feldúlták, a herma először az ecsedi várba, majd Gyulafehérvárra került. Napragi Demeter innen vitette magával Prágába, ahol új, „királyhoz illő, tízágas”, de már barokk, ékkövekkel kirakott koronát készíttetett rá.
38.fotó Szt. László herma, Győr
A XV. század második felére Corvin Mátyás (1458-1490) erős egyénisége nyomta rá bélyegét. A katonás jellemű, hadviselésben fáradhatatlan humanista királynak uralma megszilárdítása idején – Antonio Bonfini történetíró szerint – „csak lovaira, fegyvereire volt gondja”. Mátyás udvarában a követségek fogadásakor, békekötések alkalmával vagy királyi találkozókon mérhetetlen pompát fejtett ki. Nem mulasztotta el az ünnepélyes események fényét hallatlan gazdagságú kincstárának csodás hírű ötvösműveivel emelni. Mátyásnak Milánó, Velence, Ferrara, Firenze, Rimini, Urbino és Nápoly uralkodóihoz fűződő szoros személyes kapcsolatai a magyarországi reneszánsz kialakulásában közvetlen és döntő szerepet játszottak. Az olasz művészet meghonosításában a király mellett azonban a magyar főurak éppúgy fontos hivatást teljesítettek, mint a humanizmus elterjedésében a magyar főpapok, akiknek fennmaradt palástcsatjai a magyar ötvösművészet jelentős darabjai.Bakócz Tamás esztergomi érsek szédítő mennyiségű kincs birtokába jutott hosszú mozgalmas élete folyamán. Neki zálogosította el Corvin János, atyja kincstárának számos ékszere és egyéb ötvösműve mellett, világhírű műértékeit, többek között a Mátyás-kálváriát (39. fotó), amely a későgótika és már a reneszánsz jegyeit hordozó, a rondebosse vagyis a plasztikus, ötvös zománcnak, ennek a ritka műfajnak az egyik legfontosabb emléke. Nem magyar munka, de említése, bemutatása a magyar ötvösség szempontjából fontos.
39.fotó Mátyás kálvária, Esztergomi Kincstár
Épp hogy kiheverte a tatárjárás pusztításainak következményeit Magyarország, újabb vészjósló fellegek gyülekeztek az ország felett a törökök támadása. A tőlük elszenvedett szomorú mohácsi csatavesztés 150 évre megpecsételte az ország sorsát. A három részre szakadt országban nehezen indult meg a művészeti élet. Erdélyben és a Felvidéken termékeny talajra találtak a reneszánsz „virágai”. A középkori sodrony-zománc-technika itt tökéletesedve széles körben terjedt el, és olyannyira jellemzővé vált a magyar ötvös munkákra, hogy műfaját sajátosan magyarnak ismerték el. Az erdélyi magyar ötvösök és megrendelőik rendkívül szerették a színes zománcokat s a XVII. században kialakították Erdélyben azt a technikát, amelyet a világhír vett szárnyaira. Ennek sajátossága, hogy csak a sodrott dróttal vagy vékony lemezszalaggal keretezett rekeszeket töltötték meg színes zománcokkal, a rekeszeken kívüli részt nem. Majd ezeket a színeket luminálták, felülfestették (40.-41.-42. fotó).
40.fotó Női öv, MNM
41.fotó Fedeles díszkupa, MNM 42.fotó Serleg, MIM
Ennek a levélindás, virágdíszes, tarka színekkel ékesen festett „erdélyi zománc”-nak alkalmazása a reneszánsz idején indult meg és leginkább az ékszerfajták, melyeket többnyire aranyból, gyöngyökkel, gyémántokkal, drágakövekkel és zománcokkal díszítettek, sokfélesége nyújtott tág lehetőséget. A legjellemzőbb típusa a „násfa” és különféle kialakítású forgók (43. fotó). A násfák többsége Magyarországon készült, s a magyar ötvösök gazdag fantáziáját, évszázados hagyományú technika tökélyét dicsérik. Erdély tehát már a középkorban kiváló ötvösöket adott, bár ekkor még nem vette át azt a vezető szerepet, amelyet a magyar ötvösművészetben a XVII. és a XVIII. században betölt majd. Azt is elmondhatjuk, hogy a gótika korában alig volt stíluskülönbség az erdélyi és egyéb magyarországi ötvösség között, amely az egész középkorban elsősorban a liturgikus művészetet szolgálta, kivéve az előzőekben leírt sajátosan erdélyi stílust ami mindentől függetlenül is kialakulhatott volna. A festett zománc, különösen XVII.- XVIII. században a felvidéki ötvösségnek is kedvenc technikája, itt azonban főként liturgikus tárgyakon, kelyheken, monstranciákon alkalmazzák.
43.fotó Forgó, MIM
A magyar ötvösműveken általában a serlegeket, kupákat szívesen díszítették egyszerű tagolású keretbe foglalt, szélesen stilizált virágokkal, gyümölcsökkel, füzérekkel, címerekkel stb. A virág a felvidéki és az erdélyi magyar ötvösöknek is vezérmotívuma. A stíluskapcsolat erdélyi és az anyaország ötvössége között az önálló fejedelemség korában sem szűnt meg, s azt elsősorban maguk a könnyen mozgó ötvösművek, a vándorló mesterek és legények tartották fenn. Ebben az időben Erdélyhez tartozó Nagy-váradon született és tanult, s más erdélyi városokban is megfordult Kecskeméti Ötvös Péter, 1660-ban Kassára menekült a török elől s ott működött tovább. Nevéhez fűződik az a mindmáig egyedülálló szakmai jegyzet címe melyben az ötvösségről és annak fortélyairól ír. A XVII. században a barokk stílus égisze alatt alkotó hazai ötvösmű-vészek rendkívül magas színvonalú munkákkal írták be nevüket a magyar ötvösművészet történetébe. Többek között Hann Sebestyén a domborítás egyedülállóan kimagasló egyénisége (44. fotó), a kassai Lippai János, a kolozsvári Brózer István (45. fotó).
44.fotó Fűszertartó, MIM
45.fotó Brózer kehely, MIM
A XVII. század végétől egyre inkább az általános hanyatlás lett a jellemző a zománc alkalmazásának. Félő volt, hogy a zománcozás technológiája is elfelejtődik. Nem állítható azonban, hogy ezen időszakban és az azt követő időben ne akadt volna olyan öt-vös, aki munkái díszítésére az ötvöszománc-techniáka valamelyikét ne alkalmaz-ta vol-na. A török hódoltság idején az ötvös műhelyek a békésebb vidékekre, Felföldre és Erdélybe húzódtak, és a zománc alkalmazása egyre inkább elmaradt. Kisebb központok a Dunántúlon – Pápa, Székesfehérvár, Komárom – és az Alföldön jöttek létre – Kecskemét, Nagykörös, Debrecen –, német ötvösök letelepedésével. Nagy hatással volt egymásra a két idegen nyelvű ötvöstársadalom. Különösen nagy változáson megy át a változatlanul puritán alapállású, mind művészi, mind üzleti értelemben a felsoroltak közül is kiemelkedő Debrecen ötvösipara. Az idők folyamán a német mesterszavak átvételre kerültek, és a magyar ötvösöknek is mesterszavukká vált. Debrecen központi szerepe, orientáló tevékenysége az ötvösség emlékein is mérhető, de a zománc mint díszítőanyag nem jellemző. Még a továbbiakban kell megemlíteni a középkor színvo-nalán dolgozó és a zománcot mint az ötvösség díszítőanyagát használó mestert a XVIII. század legnagyobbját Szilassy Jánost, aki az ötvöszománc alkalmazásának legszebb remekeit alkotta meg barokk és rokokó stílusban egyaránt (46. fotó).
46.fotó Úrmutató, Gödöllő
A XIX. századra a hazai ötvösség átalakulása természetes folyamat következménye, az egyházi megrendelések folyamatosan csökkentek, így a liturgikus tárgyak helyett a gazdagabb rétegek számára kezdtek dolgozni. Többek között étkezési eszközöket, edényeket és különféle dísztárgyakat. Ezekről az ötvöstárgyakról már teljesen eltűnik a zománc, mint díszítőanyag. E század első felében a pesti Giergl Alajos, a besztercebányai Libay Sámuel és Szentpéteri József ötvös művészete (47. fotó) emelkedik ki.
47.fotó Szentpéteri József: Kávéskészlet, MIM
A század végén a zománcművészet utolsó rövid életű fellendülését Hibján Samunak és néhány kollégájának köszönhetjük. A XX. század elejére a historizmus átnyúlt csak már a magyar népművészet és a szecesszió floreális elemei vegyültek a klasszicista formák közé. A magyar szeceszszió legszebb zománccal díszített ötvöstárgyai Tarján (Huber) Oszkár ékszerei (48.-49. fotó). Parizsban, René Lalique-nál tanult, és a tanítványra a mester érett szecessziós művészete meghatározó lett a későbbiekben. A magyar népművészetből merített, s ékszerei mégis eredeti szellemről, egyéniségről tanúskodnak. Tarján, gyakran kivitelezőként szintúgy dolgozott, mint Hibján, aki a pesti Iparművészeti Főiskola tanára volt, s főleg a zománctechnikában jeleskedett és Horti Pál, Hirschler Mór ékszereit kivitelezte.
48.- 49. fotó Tarján (Huber) Oszkár: Ékszerek, a'jour zománc, MIM
Ami ezután következett az az ötvöszománc technikák feledésbemerülésénél is tragikusabb. Az ipar – díszmű, fém, ékszer – erőteljes fejlődésnek indult, például az 1896-ban alapított Szandrik Rt. ezüstgyára Alsóhámorban, vagy a másik a Bachruchgyár, melyek tálakat, edényeket készítettek. Az ötvöseink nem bírták a versenyt és más foglalatosság után néztek, míg mások a szétváló ötvösség – aranyműves, ezüstműves, cizellőr, vésnök, drágakőfoglaló – egyes ágaiban vállaltak munkát a gyárakban. Így a XIX. század végére a XX. század elejére a hosszú évszázadokon át kialakult és magas színvonalon dolgozó, a zománcot mint a magyar ötvösség egyedülálló díszanyagát alkalmazó tárgyalkotó ötvösség megszűnt létezni.
Szakirodalom:
öenef
Hozzászólások
Hozzászólások megtekintése
Хвaтит пeреплaчивaть и ждaть!
Кyпи Plastation 5 со cкидкoй 30% yже сeгодня.
Не упyсти cвой шaйнс - прeдлoжение oграничeно.
Все пристaвки в нaличии, бoльшой выбoр aкceсуаров.
https://cutt.ly/fWrVSbo
Парикмахерская в Казани
(Jamowepe, 2021.08.27 20:17)[url=https://fwstyle.pro]FOX-WOLF Казань[/url]
major latticed morbilliform Unfof
(Geraldnet, 2021.08.27 13:31)canciones de la serie la bella y la bestia universal watch supernatural season 5 episode 8 changing channels free online watch bones season 3 episode 4 the secret in the soil la seleccion la serie capitulo 30 miercoles 14 de agosto batman assault on arkham 2014 full movie [url=http://lam.cozhex.site]hippocratic[/url] clannad and clannad after story episode 1 english dub adobe photoshop cs4 free download full version windows ardamax keylogger 2.8 + serial ardamax keylogger 2.8 + serial watch singam 2 2013 tamil full movie online dvd tamil new movies released in december 2017 3d blu ray player price in india 2015 circle dock for windows 7 32 bit the good the bad and the ugly movie quotes nds emulator for psp go free download installing windows 7 with external dvd drive http://busk.voxvav.site
- 1880000000 rupees project on the way ( BORDOA )
(Carolyntrauh, 2021.08.27 08:35)
[url=https://dimpusvlogs.vichats.info/show/barad-ra-1880000000/gIJplG2xk4mx0mc.html][img]https://i.ytimg.com/vi/IQ024M0YNo4/hqdefault.jpg[/img][/url]
বৰদোৱা - 1880000000 rupees project on the way ( [url=https://dimpusvlogs.vichats.info/show/barad-ra-1880000000/gIJplG2xk4mx0mc.html]BORDOA[/url] )
Tied up and Abused
(Hyperalgia8019689, 2021.08.27 05:25)
Rodney ran his lube coated finger up and down my asscrack, greasing the whole thing and giving me an icredible sense of anticipation over what was to come. He then got more lube on his finger and greased up my asshole, inserting one finger slowly. It hurt a little. He thrust it in and out slowly, then more rapidly. It began to feel better, when he added a second finger to the first. It only hurt a little, as he quickly expanded my hole to accommodate the action of his fingers. It began to feel downright good as he twisted and thrust. My cock began to harden. He slapped my balls several...
https://telegra.ph/Tied-up-and-Abused-08-26
Stranger in a Bar
(ZetanChamp9106440, 2021.08.27 03:40)
I decided to stop at a bar to see if I could find some nice girls. I stopped at a bar that iv never seen before it must have just opened up. I went in sat at the bar and ordered a beer. I sat an sipped on my beer and started to scan the room for someone I was attracted to. To my disappointment I found no one Interesting so decided to turn back around and enjoy my beverage. Just then I hear a voice to my right ordering a drink. I looked over and my jaw dropped. It was a older woman who appeared to be 35 or so. She had blonde hair and some of the biggest most beautiful tits iv ever seen, I could...
https://telegra.ph/Stranger-in-a-Bar-08-26
my vacation surprise.
(Perruquier7355813, 2021.08.27 00:09)
On my way back up the ramp to the ship I noticed a couple of Latino women sitting around on the deck sunbathing, I sat there and watched them for a while before returning to my room. Two or three hours later I was walking through the deck when the need to use the bathroom came to me in my rush to get there I didn’t notice when instead of entering the men’s room I accidently entered the women’s room. Using one of the stalls I pulled out my cock and went about using the bathroom after a couple of seconds I finished and put my junk away when I heard the bathroom door open and the sound of females...
https://telegra.ph/my-vacation-surprise-08-26
Lindsay's Dirty Secrets
(Crazywar2760962, 2021.08.26 22:22)
She starts off her morning good though breaking out that new suction dildo she got at the toy store last week. She gets it and sticks in on her shower wall and gets it nice and wet with her pussy backing up on it lining up her pussy to slam down on that 7 inch monster. She starts bouncing up and down on it backing up arching her back as she takes the soap and gets her tits nice and soapy grabbing and pulling her long hard nipples loving every inch of that toy in and out of her dirty wet pussy. She starts feeling that familiar feeling and grabs that shower head to give her clit that extra boost...
https://telegra.ph/Lindsays-Dirty-Secrets-08-26
Releasing the beast in her - Part 1
(Bacterigerm925537, 2021.08.26 20:36)
I kept still and let her control how much of my length she was taking in on each stroke. However, it wasn’t long before I couldn’t control myself and started to fuck her face pushing my cock head all the way to the back of her throat. Because of our position she gagged slightly but neither of us missed our stroke and we continued for a few more thrusts. My wife let my cock slip out of her mouth and said smiling, "let’s get in to a more fitting position." With that she lay on the coffee table, stretched her arms behind her while lifting her feet into the air and grabbed the heels of her shoes....
https://telegra.ph/Releasing-the-beast-in-her---Part-1-08-26
Daddy Urges
(Pilar5850725, 2021.08.26 18:51)
She complained to her mother that her back was hurting from sleeping on the thin mattress, her mom indicated to her that it will only be for a couple nights before Grandma leaves. One night her 6 year old brother got sick and her mother decided to stay with him, she told Jenna she could sleep in her bed for that night.Tom could not believe that his wife would even suggest something like that even though he was excited and conflicted. Jenna indicated to her mom that she will sleep on the couch instead but her mom told her that it is more uncomfortable than the mattress, Jenna reluctantly...
https://telegra.ph/Daddy-Urges-08-26
A happier Anniversary
(Belizard8333698, 2021.08.26 17:03)
As I passed the time sipping vodka and orange juice the occasional guy had come over to ask me if I wanted a drink, or to tell me his name, but I politely declined their advances. I knew the type of man I wanted next to me tonight, knew that I would feel a sudden need for naughtiness and a pleasant warmth between my thighs when he appeared, if he appeared.Tonight wasn't a night I wanted to get to know a guy, to chat about Kandinsky's blue rider period, or discuss my favourite movies, maybe exchange numbers and arrange a date. Tonight I wanted a man who would put his hands on me and tell me...
https://telegra.ph/A-happier-Anniversary-08-26
Indian Crush/Foot Fetish
(Nanopro2960606, 2021.08.26 15:21)
we both watched tele for a while and I was starting to doze off a little while squatting still. she called out "kutta? kutta???" and I barely responded. chechi decided to take up a different way of waking me up. she used the top of her right foot to pull up and press against my **** and jiggle it a little and that shook me up. I wake up and look down and I see chechi's big and second toe spreading apart and holding my tiny little pink **** between and tug it out a little. I was woken from peaceful snooze to a heavenly pinch. I din utter a word and got back to watching the tele while chechi...
https://telegra.ph/Indian-CrushFoot-Fetish-08-26
A triceratops' gang-bang (three horns)
(MorningDawning3400230, 2021.08.26 09:57)
This is a fairly regular occurrence but our stage show is pretty intense and I love the music so I’m still buzzing with adrenaline when I come off stage. Despite being covered in sweat, the massive audience reaction we receive combined with the fact that I’m a little drunk makes me more confident than usual, and I can’t help but approach two girls who caught my eye while I was on stage. One seems like the cliché of the girl who has just grown up, maintaining the small breasts and girlish looks of an adolescent, features which she consciously denies with short, black dress, high shoes and low...
https://telegra.ph/A-triceratops-gang-bang-three-horns-08-26
Hero Electric Optima HX Scooty with Lithium ion battery ReviewGovt Subsidy & Price in India -
(Caroldet, 2021.08.26 08:19)
[url=https://ashoketutor.cnchats.info/show/hero-electric/d6qlmYewq7GMyKM.html][img]https://i.ytimg.com/vi/Dqt8RMvNXbo/hqdefault.jpg[/img][/url]
Hero Electric Optima HX Scooty with Lithium [url=https://ashoketutor.cnchats.info/show/hero-electric/d6qlmYewq7GMyKM.html]ion[/url] battery ReviewGovt Subsidy & Price in India -
Plastation 5 со cкидкoй 30% нe упуcти cвoй шaнc
(EdwardAmode, 2021.08.26 01:55)
Хвaтит пeреплaчивaть и ждaть!
Кyпи Plastation 5 со cкидкoй 30% yже сeгодня.
Не упyсти cвой шaйнс - прeдлoжение oграничeно.
Все пристaвки в нaличии, бoльшой выбoр aкceсуаров.
https://tinyurl.com/2a2wyxwc
cialis generic cialiswithdapoxetine.com
(cialis online, 2021.08.26 00:38)
https://cialiswithdapoxetine.com/ cialis without a doctor prescription
Hiring Is Hard Work
(nidatory4081455, 2021.08.25 22:43)
“Well sir, they both broke up with me because they were tired of hearing about you.” I said continuing my pouty look. “Is that so?” He said smirking a bit. I felt as though my opening was finally there and I didn’t want to miss it, so I started to lean forward. He without a doubt saw my advance because he gripped the back of my head and pulled me to his face. My body was tingling as our lips had finally touched. I had wanted this for so very long and now that it was here, I swear I was having a mini orgasm just from a kiss. I placed both my hands on his lap, and I could feel his dick...
https://nidatory4081455.weebly.com
My pants were bulging noticeably now and I didn’t try to hide my arousal. When I arrived in front of her at the door her hand went immediately to my pants and she held my cock in her hand through the thin fabric.She slowly began to speak again in a soft whisper while she continued to gently stoke my hard on.“I could hear Dawn moaning quietly at first, John.”The way she personalized the details by adding my name to the statement made it obvious her intent was to arouse me.“I could only imagine through the door that her boyfriend was stroking her pussy from the outside of her panties, like...
https://lusterbunny3513435.weebly.com
test again test again test again test again test again test again test again test again test again test again test again test again test again test again test again test again test again test again test again test again test again test again test again test again test again test again test again test again test again test again test again test again test again test again test again test again test again test again test again test again test again test again test again test again test again test again test again test again test again test again test again test again test again test again test...
https://monology7795120.weebly.com
Just What She Needed- Alternate Version
(xsharikx4744129, 2021.08.25 22:19)
“What are you doing?”“Hush slave! I want this ass ready for when I wanna use it later.”He pushed his finger in my ass in and out a few times, which felt really good, and all I thought that he was gonna do, then he took out his finger and and pushed something else against my asshole, something slicker and wider, and more painful, I knew it had to be a buttplug. It was the kind that starts off small and gets wide at the end, and he didn't even ease it in, he just pushed it in in one smooth motion, it hurt like hell, but felt good too.“Uuuuugh oh my god fuck! Aaaaaaaaaaah!”He...
https://xsharikx4744129.weebly.com
”I went down to kiss her and licked her nipples. Put my arms behind her shoulders and pounded her cunt hard. Moaning and screaming, us sweating on each other.After a few minutes I felt her getting tight again. I had her cumming on my fingers before, but the sensations of her getting tight around my cock was getting me so close to blowing my load as well. “Oh Aaron, oh yes yes yes yes, DON’T STAWWWWPPPPPPP, AHHH BABYYYYYY I AM CUMMINGG!!!!”I couldn’t hold it anymore and exploded inside of her pussy.“Yes, cum inside me, give me that sweet juiceeeee.”Ropes and ropes of cum...
https://nokia72109783380.weebly.com
She was still wearing her school uniform, pleated plaid skirt and white blouse.Her sweater, which had had just the arms draped over her shoulders, had been left downstairs. “Billy, wait…” she protested, feeling his hands move down to her bare legs.“Wait, no, what are you… BILLY!” she cried out, as his hands moved up under her skirt and jerked the waistband of her panties down to her knees.“Billy!Wait!” He finished taking the lacy white underwear off her feet, then pulled her knees apart and stepped between them.He put his hands back on her hips by sliding them up the outside of her...
https://rabulous1267603.weebly.com
Gertie pays her way
(ritr9445245, 2021.08.25 21:55)
She certainly didn't know how to choose her boyfriends very well. Just like her current boyfriend Curt, they all had abused her in one way or another. Being this kind of guy, their only real interest in Gertie was in getting into her pants. Curt was especially mentally abusive towards Gertie. He would come to her house and demand that she suck his cock while he would tell her about fucking another one of his girlfriends. Gertie hated what he did to her but couldn't seem to make herself leave him. Of course the fact that he was the father of two of her kids didn't help either. Even when he...
https://ritr9445245.weebly.com
She didn’t plan on really cleaning herself up, but she was pulled out of her trance to hear the click of a bottle and opened her eyes to see Leigha right in front of her, naked and shampoo in her hands. Keira couldn’t speak in that moment, she was completely taken aback by the sight of Leigha’s beautiful body. She watched Leigha step closer and move her hands to Keira’s long hair. Keira moved closer, closing the gap between them, caressing their wet bodies together, their tits mashing against one another and their flat stomachs pressing together. As Leigha’s finger tips massaged Keira’s...
https://dan3959775.weebly.com
See ya when you get home."I finished my juice and muffin as they departed, and left the kitchen, heading back to my room.Ricky was coming down the stairs as I headed up them.I just couldn't resist it as we passed.I reached out and squeezed the front of his pants, whispering in my sexiest voice, "Don't forget what I said about the movie."He froze and I continued for a few seconds rhythmically squeezing the rapidly growing bulge in the front of his pants."What?" I asked innocently, "Would that embarass you?"He just grinned and moved on, shaking his head.I reached my bedroom door just as I...
https://outrance8157094.weebly.com
Weird things, Succubus.
(spiflicate8458146, 2021.08.25 19:21)
""When you first saw me you saved my life without knowing it and kept me safe without you i would of been killed I will tell more later." she blew a dust and i grew tired my eyes closed.Waking up in bed i looked at my clock only been in bed an hour least it was a dream and went back to sleep.When i saw Lilly next over this following week i was little more relaxed round her this time but i was not going to talk to her about my weird dream of her.Her eye colour had changed to a blue she must of changed the contacts so i just let her talk and it was just general chit chat, it was...
https://spiflicate8458146.weebly.com
This is actually a true story that goes back to summer of 2008. There was a marriage in my neighborhood, and luckily I had those leaves at my outstation office to make it to home. I reached an evening before the marriage date, so found everyone way too consumed in preparations, as the neighbors are a good family friend. Well, I met a few guys that evening and then was off to bed. The next morning, I woke up, was asked to dress up and be there for any arrangement if needed. Well, I made it to the marriage place and was helping guys out. Among my neighbors, I was usually poked up by an...
https://finfiniti9221875.weebly.com
Van Dyke Ms. Sexton walk pass the girls’ locker room and overhear some soft moaning. They look inside the room and sees Chelsea in the shower with a dildo up her ass, holding a camcorder. Chelsea is voluptuous young redhead with pale skin and freckles on her. She wears her hair in pigtails. Ms. Van Dyke clears her throat get Chelsea’s attention. The busty blond schoolteacher has on a black blazer, matching skirt with a white blouse. She wears her hair in a bun. Ms. Van Dyke is quite voluptuous with a tight ass.Her colleague, Ms. Sexton has on a white blouse with blue skirt. She has long...
https://pseduochick8795559.weebly.com
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 78 | 79 | 80 | 81 | 82 | 83 | 84 | 85 | 86 | 87 | 88 | 89 | 90 | 91 | 92 | 93 | 94 | 95 | 96 | 97 | 98 | 99 | 100 | 101 | 102 | 103 | 104 | 105 | 106 | 107 | 108 | 109 | 110 | 111 | 112 | 113 | 114 | 115 | 116 | 117 | 118 | 119 | 120 | 121 | 122 | 123 | 124 | 125 | 126 | 127 | 128 | 129 | 130 | 131 | 132 | 133 | 134 | 135 | 136 | 137 | 138 | 139 | 140 | 141 | 142 | 143 | 144 | 145 | 146 | 147 | 148 | 149 | 150 | 151 | 152 | 153 | 154 | 155 | 156 | 157 | 158 | 159 | 160 | 161 | 162 | 163 | 164 | 165 | 166 | 167 | 168 | 169 | 170 | 171 | 172 | 173 | 174 | 175 | 176 | 177 | 178 | 179 | 180 | 181 | 182 | 183 | 184 | 185 | 186 | 187 | 188 | 189 | 190 | 191 | 192 | 193 | 194 | 195 | 196 | 197 | 198 | 199
Plastation 5 со cкидкoй 30% нe упуcти cвoй шaнc
(EdwardAmode, 2021.08.27 21:39)