Bemutatkozás-INTRODUCTION
Ötvös Nagy Ferenc
Jászkiséren született, ötvös-iparművész, etnográfus, muzeológus. Olyan ötvöstárgyakat készít, melyeken döntő fontosságú a zománc – mint anyag. Nevéhez fűződik néhány - már-már feledésbe merült - zománctechnika felelevenítése, többek között az erdélyi sodronyzománc, és az a jour (áttört-, ablak-) zománc. 1986-1996 között a kecskeméti Nemzetközi Zománcművészeti Alkotóműhely művészeti munkatársa, 1996-2010 között ötvös művésztanár Debrecenben. Szakírói munkássága is jelentős, a Zománcmívesség, (1997, Scolar), a Festőzománcozás, (2009, Scolar), az Ötvösművészet A kezdetektől napjainkig (2011, Scolar), Zománcművészet A kezdetektől napjainkig, (2014, Scolar), Így készült, How it's made (2017, Scola) című művészeti szakkönyvei több száz éves hiányt pótolnak. Az általa újjáélesztett ötvöszománc-technikákkal kapcsolatos legfontosabb szakmai hitvallása: …a zománcművészeti hagyományok megőrzése, ápolása, a művészeti oktatásba történő beépítése, új lehetőségek kidolgozása, kísérletezés, szakirodalomként történő megörökítése megjelentetése, a hazai ötvöszománc-művészet, európai rangra emelése. 1986-ban tagja lesz a MAOE-nek, 1992-ben a MKISZ ötvös szakosztályának. Alapítója a Tűzzománc Művészek Magyar Társaságának, a KKK (Kecskeméti Képzőművé-szek Közössége), a Debreceni Ötvöszománc Szimpóziumnak.
As a reviver of ancient techniques for enamelwork he was born in Jászkisér, Hungary. He considers the painter László Bokros and the goldsmith József Péri as his mentors. With four colleagues in Jászberény he established the "Alkotárs" Group of Fine Arts in 1980, which was very influential in his artistic development. He made pieces During the creation of his artwork the material enamel has had a substantial role. He began experimenting with enamel as a decorating material in 1983. He is renowned for reviving several - already forgotten - techniques of enamel work. Through years of persistent work he has managed to resurrect the Transylvanian twistedwire technique, which was considered to be a Hungarian technique all over Europe in the 15th century. His other important set of experiments has been aimed at the a jour (filigree, window) technique of enamelwork. He has spent years developing his own peculiar a jour technique, which has won him wide professional acknowledgement. He settled in Kecskemét in 1987. He was a member of the International Workshop of Enamelwork until 1996, where his task was to establish the conditions of the goldsmith's and enamelartist's work and provide professional help for the participants of symposia. The Workshop's activities have nurtured the traditions of enamelwork and provided creative opportunities for contemporary art. He had an important role in making these activities known and appreciated world wide. He has summarised his experience of art in a manuscript entitled Zománcmívesség, Festőzománcozás, Ötvösművészet , Zománcművészet, Így készült, How it's made, which also serves educational purposes. He makes a lot of efforts in order to teach his enamel art in schools, workshops, courses and symposia.
Prizes:
Művészeti díjak
Jelentősebb kiállítások, exhibitions:
1996 IX. Enamel Cloasonne Jewerli, Tokió; Göppingen (német aranyműves csoporttal); Ráday Múzeum Kecskemét; 1997 Tavaszi Tárlat, Debrecen; 1998 MŰ-TEREM Galéria, Debrecen; 2000 Ötvös Biennálé, Ráckeve; Millenniumi Ötvös kiállítás, Vigadó Galéria, Bp.; Életmű kiállítás, Jászok Világtalálkozója, Önkormányzat díszterme, Jászkisér; 2001 Jász Múzeum, Jászberény; 2002 Kortárs Magyar Ötvösművészet, Kecskeméti Képtár; Válogatás a kortárs magyar ötvösművészet alkotásaiból - Magyar Akadémia Róma, Palazzo Falconieri; 2003 Ékszertől a plasztikáig - Kortárs magyar ötvösművészeti kiállítás, Iparművészeti Múzeum Budapest; 2004 Ráday Múzeum, Kecskemét; 2008 IV. Kortárs Keresztény Ikonográfiai Biennálé, Kecskeméti Képtár; 2010 I. Zománc és Ötvöszománc Szimpózium kiállítása, Pellérd, Pécs; IV. Kortárs Keresztény Ikonográfiai Biennále, Kecskeméti Képtár; 2011 Szent Naum magyarországi kultusza, Móra Ferenc Múzeum, Szeged; XVIII. Érembiennále Sopron
Szakirodalom, literature branch:
Maureen Carswell: A kecskeméti műhely. British Society of Enamellers, Newsletter, 1992
Sári Katalin: Műhelybeszélgetések, Forrás 1994.12., Kecskemét
Ötvös Nagy Ferenc iparművész, Ráday Múzeum katalógusa, Kecskemét 1996
Dr. Fogarasi Zsuzsa: Ötvös Nagy Ferencről és mesterségéről. In: Für Lajos-Szabó András-Berecz Ágnes (szerk.): A Ráday gyűjtemény évkönyve, Budapest, 1997
Gyergyádesz László ifj.: Kortárs magyar zománcművészet. Magyar Iparművészet,1998/2. Budapest
Komiszár János: A gondolathoz születik a technika. In. Komiszár János:„Szóla” paraván. Műterem mikrofonközelből Debrecen, 1998
Kortárs magyar művészeti lexikon II. Enciklopédiai Kiadó, Budapest 2000
Prékopa Ágnes: Fém- és zománcművesség. In. Magyar Iparművészet az ezredfordulón. Magyar Művészeti Akadémia Alapítvány, 2003
Fekete György: Rend belül és kívül. Ötvös Nagy Ferenc munkái, Magyar Iparművészet 2004/3. 50.
Dr. Fogarasi Zsuzsa: Ötvös Nagy Ferencről, Atelier 2008/4. számA. Hédervári Zita: Ötvös Nagy Ferenc
Laik Eszter: VERETES CSODÁK Ötvösművészet a kezdetektől napjainkig, Könyvhét, 2011
Portréfilmek, shooting of a films:
Művészeti szakkönyvei, Bibliography of Arts:
Művészeti publikácói, Publications of Art: